OT SS Mustangernas på tänkta framtid. A29 på Djurgården? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Leif B, Tuesday, April 16, 2019, 14:34 (1799 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Konsekvenserna om något tar i blir ju mindre vid lägre hastighet. Dessutom rör sigvagnarna nog litet mer i sidled med högre hastighet.
A31-vagnarna (ex GS) fick inte mötas på Djurgårdsvägen innan man flyttade isär spåren för några år sedan.
A31 är 2.5m breda. Jag tror inte A29 gick på Djurgården på gamla tiden, däremot kunde de nog gå på andra gator bl.a användes de nog som förstärkning till Råsunda liksom alltannatsom rullade. Möjligen på 14E Eriksbergsplan-Telefonplan och Sundbyberg-Telefonplan och omvänt.

Såvitt jag vet så hände det en enda gång att en A29 var ute på Djurgården:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=38176&start=20#p33...

Fler bilder från platser där A29 bara var en gång finns (en bit ner) här:
https://sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=33967


Som nämnts, så var A29 (och A23, A24, B23 och B24) bredare än innerstadsvagnarna och används helt naturligt på de förortssträckor de var byggda för, för A29:s del 13, 16 och 17 och ibland 14 (sällan? aldrig?) - samt som sagt ovan ibland mot Sundbyberg/Råsunda (15/15E). Jag tror aldrig att de användes i trafik på någon annan linje.

Trots det, hade SS förutseende nog föreskrivit vad som skulle gälla om behov skulle uppstå att åka genom stan. Det kan mycket väl ha hänt, t ex om det blivit växelfel eller något annat hinder i slingorna på Södermalmstorg (Slussen) resp Fridhemsplan. Sedan kunde verkligheten ibland orsaka smärre problem när man gav sig den på att åka överallt: "Vi fastnade i en slirstock när vi skulle runt kv. Kulsprutan och i en trafiksignal i Ropsten men det värsta och ganska oomtalade var att när vi skulle nerför Hammarbybacken så var det tjock svallis över spåret som tog ett bra tag att spetta bort! Tur att vi inte försökte oss på att köra över den och speciellt tack till den observante föraren!"


Hela tråden: