OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Nedläggningen linje 15 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Anders Sandgren, Tuesday, April 16, 2019, 23:18 (1799 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Efter 1957 ja. Men hur gick tankegångarna när A29 beställdes?
De var definitivt en snabbfix (A11-A12-ornas oväntat dåliga skick gjorde väl behovet hastigt påkommet), och liksom tunnelvagnarna på 90-talet med delar från C1-C3, knappast avsedda att användas särskilt länge.

SI


Det byggdes inga tunnelvagnar på 90-talet med delar från C1-C3, däremot gjorde man det under 1970- och 80-talen. Jag antar här att du främst syftar på vagntyperna C12 och C13, dessa hade dock inte alls någon "bortre parentes" på det sätt som A29 hade redan från början. C12 gick ju faktiskt i 25 år, mer än dubbelt så länge som A29, och C13 hade kunnat bli ännu mer långlivade om man inte hade forcerat C20-beställningarna på ett sätt som inte alls var tänkt från början.

Men det korgförstärktes ett antal C2 och några C3 1990 och de var nog inte avsedda för någon längre livslängd. Men några rullar ju alltjämt men mer musealt numera.
De sista C1 däremot försvann tidigt 80-tal när de fick nya korgar och blev C12 mfl. Jag åkte med en C1 ca 1980 och minns att den hade linjekartor där Bagarmosslinjen var linje 11.


Hela tråden: