OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Omkorging/korgförstärk (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Leif B, Wednesday, April 17, 2019, 08:14 (1798 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Efter 1957 ja. Men hur gick tankegångarna när A29 beställdes?
De var definitivt en snabbfix (A11-A12-ornas oväntat dåliga skick gjorde väl behovet hastigt påkommet), och liksom tunnelvagnarna på 90-talet med delar från C1-C3, knappast avsedda att användas särskilt länge.

SI


Det byggdes inga tunnelvagnar på 90-talet med delar från C1-C3, däremot gjorde man det under 1970- och 80-talen. Jag antar här att du främst syftar på vagntyperna C12 och C13, dessa hade dock inte alls någon "bortre parentes" på det sätt som A29 hade redan från början. C12 gick ju faktiskt i 25 år, mer än dubbelt så länge som A29, och C13 hade kunnat bli ännu mer långlivade om man inte hade forcerat C20-beställningarna på ett sätt som inte alls var tänkt från början.


Men det korgförstärktes ett antal C2 och några C3 1990 och de var nog inte avsedda för någon längre livslängd. Men några rullar ju alltjämt men mer musealt numera.
De sista C1 däremot försvann tidigt 80-tal när de fick nya korgar och blev C12 mfl. Jag åkte med en C1 ca 1980 och minns att den hade linjekartor där Bagarmosslinjen var linje 11.

De korgförstärkta (nödtorftigt rostsanerade) C2/C3 är nog snarare att jämföra med de korgförstärkta A11/A12 efter olyckan i Sundbyberg, än med de omkorgade A29.

Att de vid beställningen 1952 var tänkta att senare flyttas över till linje 15, har jag aldrig tidigare hört men det är en intressant tanke. Å andra sidan hade det kanske vara mera naturligt att i så fall flytta över de (visserligen äldre men) modernare och accelerationsstarkare A24/B24 till 15 i samband med sydvästlinjernas omställning till tunnelbana. Hur som helst vore det mycket intressant om någon har källfakta om saken! Och om varför man i så fall inte direkt beställde fler A29:or så att det hade räckt även till linje 15?

Jag tror mig f ö ha hört/läst att man inte tursatte mer än ca 20 av 30 A29:or i sydväst. Om jag minns rätt, borde man ju kunnat använda åtminstone ca 5 A29:or på linje 15. Någon som kan bekräfta/dementera min minnesbild?


Hela tråden: