OT SS Mustangernas på tänkta framtid. Omkorging/korgförstärk (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, April 17, 2019, 10:58 (1798 dagar sedan) @ Mr H

Efter 1957 ja. Men hur gick tankegångarna när A29 beställdes?
De var definitivt en snabbfix (A11-A12-ornas oväntat dåliga skick gjorde väl behovet hastigt påkommet), och liksom tunnelvagnarna på 90-talet med delar från C1-C3, knappast avsedda att användas särskilt länge.

SI


Det byggdes inga tunnelvagnar på 90-talet med delar från C1-C3, däremot gjorde man det under 1970- och 80-talen. Jag antar här att du främst syftar på vagntyperna C12 och C13, dessa hade dock inte alls någon "bortre parentes" på det sätt som A29 hade redan från början. C12 gick ju faktiskt i 25 år, mer än dubbelt så länge som A29, och C13 hade kunnat bli ännu mer långlivade om man inte hade forcerat C20-beställningarna på ett sätt som inte alls var tänkt från början.


Men det korgförstärktes ett antal C2 och några C3 1990 och de var nog inte avsedda för någon längre livslängd. Men några rullar ju alltjämt men mer musealt numera.
De sista C1 däremot försvann tidigt 80-tal när de fick nya korgar och blev C12 mfl. Jag åkte med en C1 ca 1980 och minns att den hade linjekartor där Bagarmosslinjen var linje 11.


De korgförstärkta (nödtorftigt rostsanerade) C2/C3 är nog snarare att jämföra med de korgförstärkta A11/A12 efter olyckan i Sundbyberg, än med de omkorgade A29.

Att de vid beställningen 1952 var tänkta att senare flyttas över till linje 15, har jag aldrig tidigare hört men det är en intressant tanke. Å andra sidan hade det kanske vara mera naturligt att i så fall flytta över de (visserligen äldre men) modernare och accelerationsstarkare A24/B24 till 15 i samband med sydvästlinjernas omställning till tunnelbana. Hur som helst vore det mycket intressant om någon har källfakta om saken! Och om varför man i så fall inte direkt beställde fler A29:or så att det hade räckt även till linje 15?

Jag tror mig f ö ha hört/läst att man inte tursatte mer än ca 20 av 30 A29:or i sydväst. Om jag minns rätt, borde man ju kunnat använda åtminstone ca 5 A29:or på linje 15. Någon som kan bekräfta/dementera min minnesbild?


På sista frågan fick jag mejlsvar direkt från "Mr H": Dimensionerande maxtrafik bör ha varit 6+6+6+2 = 18 exkl trafikreserv där 2 är linje 14 tur 5 och 6. Duktig vagnreserv alltså!"

Det bör alltså varit möjligt att tursätta linje 15 helt (nästan helt?) med A29 redan från 1955.


A29 gick ju i fotbollståg på linje 15E men det påstås att VM-sommaren 1958 dröjde sig en A29 kvar hela sommaren i trafik på linje 15. När A29 beställdes så var ju trafikökningen med den tidens mått enorm i sydväst så kanske det var att man tog till med marginal. Det var ju trots allt inte helt nya vagnar. Sedan kan man ju tycka att när man såg överskottet kunde man fördela vagnarna bättre. Men jag misstänker att det var ett rejält spel om linje 15 mellan staten (SJ),SS,Solna och Sundbyberg vem som skulle stå för vad så att ingenting egentligen blev gjort.

SS kanske inte ville bjuda på sina A29 helt gratis? Dessutom var ju linje 15 tänkt att läggas ner tidigare än vad som blev fallet men fick en nådatid under fotbolls-VM och lite till. Det sägs att SS egentligen ville fortsätta att köra linje 15 men med buss men staten/SJ la en våt hand över det med tanke på att det räknades som en interregional linje.

Annars så tycker jag det är märkligt att så många Ängbyvagnar var avställda efter det att västra tunnelbanan invigdes 1952 till dess man drog igång linje 14 i Brännkyrka. Många stod avställda i Brännkyrkahallen, ett fåtal med motorvagn + släp kördes på linje 17. Samtidigt körde man i trafik med All och A12. Hur kom det här sig?

Har Ängbyvagnar någonsin förekommit i fotbollstågen på linje 15? Rent teoretiskt kan de ha gjort det utsatta från Brännkyrkahallen men jag har aldrig hört talas om det eller sett det på bild. Kan ha varit så att det var så mycket enklare att ta ut A29-tåg så slapp man ju skylta om påhängsskyltarna på Ängbyvagnarna. Det var ju fyra sådana på ett tvåvåningståg. Huvudskälet kanske var att man kunde köra trevagnarståg med A29 och B29 men om man skulle göra det med Ängbyvagnarna blev det en motorvagn till som kunde ställa till det med elväxlarna. Men egentligen så borde väl en Ängbyvagn också kunna dra två släp B23/B24?

//Mr H

Det finns (minst) en lång diskussionstråd om detta på SSS:s forum - jag orkar inte söka fram den nu men den intresserade hittar den säkert!

/TKO


Hela tråden: