Saltsjöbanan, låg hsi och hsi med gul vinkel (Bana)

av Ulf Pålsson, Monday, April 22, 2019, 21:26 (1803 dagar sedan) @ Anders_W

Där ser man. Jag trodde att man satte de låga signalerna på avvikande spår, men själva typen av signal visade alltså vilken hastighet som gällde.

Nej, det var inte låg huvudljussignal som sådan som angav vilken hastighet som gällde, utan omvänt: På spår där sth 40 km/h gällde användes ursprungligen bara låga huvudljussignaler. Ett exempel är den låga huvudsignalen 3C i Storängen, som finns på foto på en av Gunnar Ekevings webbsidor. Fram mot signalen gällde sth 40 km/h, men från signalen var sth 70 km/h.

Gjorde man sig av med "gula vinkeln" på de låga signalerna?

Nej, den gula vinkeln överst på bakgrundsskärmen för att markera att ett grönt sken ska innebära "kör 40", den tillkom relativt "sent", 1983.

Principen med låg huvudljussignal på spår med sth 40 km/h infördes 1938 med det då mycket moderna systemet med ljussignaler, linjeblockering och fjärrstyrning (CTL, Central tågledning). Under 1970-talet började man göra sig av med denna princip och ersatte en hel del låga huvudljussignaler med normala ("höga"), vilket i allmänhet också ledde till att man också bröt med den konsekventa vänsterplaceringen och placerade den nya signalen till höger.

Den gula vinkeln tillkom som sagt först 1983, med inspiration från TGOJ. SB:s signalsystem skulle då anpassas till 'hastighetssignalering' (en princip som varit i bruk på SJ sedan 1959), i stället för den dessförinnan gällande principen 'vägsignalering' som bl.a. innebar att bara 'en grön' visades i en huvudsignal från vilket bara en tågväg kunde läggas, oavsett om den tågvägen innebar hastighetsbegränsning till 40 km/h eller inte. Genom att sätta upp den gula vinkeln undvek man att byta ut många huvudsignaler till treskenssignaler som kunde visa 'två gröna' (och sparade därmed pengar). Detta gällde oavsett om hög ("normal") eller låg huvudljussignal användes. En begränsning införde man dock för användning av den gula vinkeln: Den skulle användas bara på utfartssignaler.

Det finns i dag bara en ursprunglig låg huvudljussignal kvar på SB, en utfartssignal i Neglinge, från spår 2 mot Igelboda. Den har sedan 1983 en påmonterad gul vinkel och visar "kör 40" med signalbild 'en grön och gul vinkel'.


Hela tråden: