Film från Hjortkvarns station (Historiskt material)

av Kjell Aghult, Thursday, April 25, 2019, 07:59 (1821 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Svennevad blev trafikalt håll- och lastplats 1959 och infrastrukturellt 1960. T-semaforen nedtogs då och ersattes med K-låsning direkt i växlarna. Bommarna automatiserades aldrig.

Glottra var trafikalt håll- och lastplats hela SJ-tiden och infrastrukturellt från likaså
1960. Platsvakt var på senare år ägaren till närliggande Norrméns Livs. Han "gick emellan" vid tågdags, bommarna automatiserades heller här aldrig. Viss trafik från ett spåranslutet sågverk: Man övervägde en tid att behålla vagnslast även i G.

Landbostigen, f d Skärbäcken, ansågs som "baron Hamiltons hållplats" (Boo egendom).
Om familjen gett NÖJ ekonomiskt bidrag till anläggandet är dock okänt.

Averby bvstu låg vid en plankorsning med grindar (från ca 1950 fällbommar). Från hösten 1955
automatiska bommar av "20-km-typ". Månne indrogs banvakten samtidigt? Tidigare uppgift om automatisering 1956 var fel.

Hjortkvarn hade till 1939 skivsignaler, då ersatta av tvåskens huvudljussignaler (NÖJ).
Bytta till treskenssignaler (centrallås) av SJ. Platsen bemannad och styckegodstrafik kvar till 1977-05-22. Stationshuset nedbrunnet 2014. Bron över Hjortkvarnsån (Sveriges sista träbro på järnväg) nedmonterades 1994 och lär finnas i förvar.
I stationens norra ände låg en grusgrop. På senare år dock mest använd för uppställning av övertaliga smalspårsgodsvagnar. Vid sista omgrusningen av Pålsboda-Hjortkvarn (1957) togs
gruset från Greby på sträckan Linköping-Ringstorp.

Finspång-Hjortkvarn var liksom Mjölby-Hästholmen en av SJ första "vutbanor".


Hela tråden: