Nyheter längs Eddavägslinjen: Bommar vid Bragevägen (Bana)

av Leif B, Thursday, April 25, 2019, 21:16 (1800 dagar sedan) @ Lokf_RB

Var det verkligen bommar vid Bragevägen? Många övergångar på Djursholmsbanorna hade länge bara ljus/ljud-signaler.
Vill minnas att bommarna i Östberga kom upp först ca 1990...


Ja, vid just Bragevägen fanns det bommar. Har läst någonstans att ljussignaler installerades omkring 1939, bommarna kom på plats sisådär tio år senare. Övriga bevakade korsningar längs Eddavägslinjen hade ljus- men inga ljudsignaler.

Här finns (bl a) en bild på bommarna vid Bragevägen.

Intressant är att plattformarna ursprungligen låg före vägen (i resp tågs körriktning) men flyttades till efter vägen, troligen i samband med att ljussignalerna kom till. Enligt Ekevings intressanta signalsida, övervägde man att flytta (tillbaka) plattformarna före vägen: "Vid en besiktning i januari 1947 hade Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens järnvägsinspektör inga anmärkningar mot vägskyddsanläggningen vid Bragevägen Att flytta hållplatserna till nya lägen före vägen var ingen bra idé eftersom vägen då skulle bli avspärrad onödigt länge. Däremot borde tågen vissla före korsningen, och man skulle försöka få en markägare att klippa ner en skymmande häck.".

Kanske räckte inte tutandet för att förebygga olyckor och istället kom bommarna till?


Hela tråden: