Kvarvarande trä-rälsbussar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Mattias Jansson, Thursday, April 25, 2019, 22:26 (1820 dagar sedan) @ HarryT43228

Har köpt på mig den eminente boken Rälsbussar från Umeå.

Några frågor dök upp. Först och främst förvånade det mig att så få trä-rälsbussar av Hilding Carlssons fabrikat finns kvar om än i olika skick. Blev glad att se att föreningen MfÖsj i Skåne hade två stycken tydligen. Boken kom ut 2013 har någon trä-rälsbuss sedan dess skrotats, bytt ägare? Hade även branden i tyskmagasinen i åtanke, blev någon HC-buss skadad där?
I boken står om SJ Y 318 (plogrälsbuss) i Morshyttan. Någon som vet status på den? Bilder? Hur många av de kvarvarande Hildingarna (trä-rälsbussar) är körbara?

Många frågor här jag hoppas få svar på. Ämnet HC-bussar i trä är alltid trevligt att diskutera.

Mvh Harry

Tvåaxliga har jag inte superkoll på, men det är några stycken, mer än 3-4 (tror jag), min lista är inte uppdaterad, men jag har tio i olika icke-originalskick (av dessa kan någon eller några mycket väl vara skrotad) och fem stycken som är "riktiga" museirälsbussar. De fyraxliga är en smalspårig och en eller möjligen två normalspåriga. (Yo1s 626 på Järnvägsmuseet, och Yo1 657 i Kristianstad, men den senare är jag osäker på.)


Hela tråden: