Film från Hjortkvarns station (Historiskt material)

av Christer Fredriksson, Friday, April 26, 2019, 10:23 (1798 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Sp 4 var enda plattformsspår med utfart både mot Örebro och Norrköping. Vid persontågsmöten måste "det andra tåget" använda något av sp 1-3 och backas in eller ut via sp 8. Växlare åkte med, då stationen då hade enbart klotväxlar.

Det var jag med om många gånger, och följande utspelade sig:

1 Tåget backar ut mot "godsbangården" med växlaren i den då första vagnen.
2 Växlaren hoppar av vid skiljeväxeln till spår 8.
3 Tåget backas hinderfritt för växeltungorna och stannar.
4 Växlaren lägger om växeln och visar "Framåt" och tåget kör genom växeln hinderfritt för tungorna och stannar.
5 Växlaren lägger tillbaka växeln och går fram till föraren i första vagnen och visar "Framåt".
6 Tåget kör upp till nästa skiljeväxel från Pålsboda och stannar före växeln där växlaren hoppar av samt lägger om växeln och visar "Klart".
7 Tkl nere på Finspångs station har gått ut en bit på bangården och visa "Avgång" med "Spaden" och föraren kör norrut.
8 Växlaren lägger tillbaka växeln efter tåget passerat och går ner till stationen.

Så gick det till vid tågmöten i Finspång.


Hela tråden: