Kvarvarande trä-rälsbussar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Jonny Saljefeldt, Friday, April 26, 2019, 17:18 (1799 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Och den vehickeln "Sputnick" döpt efter ryssarnas då uppskjutna sattelit detta år ombyggdes till just motortralla inför breddningsarbetena av str. Vk-Åvg till normalspår. Finns fina bilder på den vid sprängningen av den gamla tunneln vid Storsjö (Ssö) mellan Överum och Nelhammar. Själv lyckades jag och min kollega Anders H få igång den för många år sedan och kunde köra ut ifrån Vk och ut på linjen mot Totebo i samband med hämtning av semafor och dressinbod någon gång på 80-talet. Det sitter en 6-cylindrig Scania bensinmotor med en fruktansvärd förbrukning varför vi använde Z4p som dragkraft istället och använde endast "Sputnickens" motor som drivkraft till Hiab-focokranen för att underlätta last/lossning.
Vid den stora snöstormen 1984/85 kopplades "Sputnick" längst fram med sin stora vingplog tillsammans med multade Z4p (Sportmodellen) spårrensare och ytterligare en Z4p i aktern för att rensa linjen mellan Jenny-Verkebäck för att klara överföringstrafiken med råmaterial till Gunnebo-bruk i den s.k "Grytfoten". Har en massa fina diabilder från detta tillfälle men har inte möjlighet att lägga ut den i forumet. Palle i Vika.

Är detta Sputnik? Enligt mina noteringar är bilden tagen i Ankarsrum 1981-12-18.

[image]


Hela tråden: