Nyheter längs Eddavägslinjen (Bana)

av Peter Bolin, Monday, April 29, 2019, 17:56 (1795 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack till Ulf även för dessa mycket fylliga kommentarer. Mycket intressant att få veta att det gick några turer med elmotorvagn även efter den 1 mars 1973. Det måste således ha inneburit att kontaktledningen fortsatte att vara spänningssatt även efter det datumet. Hur länge var den det?

Om jag minns rätt upphörde halvtimmestrafiken i samband med övergången till vintertidtabell den 27 augusti 1973. Då förlängdes busslinje 509 från Djursholms Ösby till Djursholms torg, och linje 616, som tidigare hade gått Stocksunds station–Lottagården, lades om till ringlinje via Eddavägen.

Pågick begränsad trafik med elmotorvagnar ända fram till augusti 1973? Stängdes kontaktledningen av helt efter halvtimmestrafikens upphörande?

När det gäller det dagliga ”koncessionståget” under perioden 27 augusti 1973–31 december 1975 vill jag minnas att det till en början avgick kl. 13.52 från Östra. Sedan ändrades tiden till kl. 14.04 tror jag. Kan det stämma?

[image]
När det gäller bilden ovan som visar utfarten från Framnäsviken norrut behöver jag hjälp av forumet att reda ut vad som fanns kvar där vid mitt första besök i maj 1968. Jag har läst mig till att det fanns ett förbigångsspår/rundgångsspår där, men frågan är om hamnspåret verkligen fanns kvar i maj 1968. Det kanske bara var någon mindre rest. Hur som helst gick förbigångsspåret ned i en svacka som numera är utfylld. Det där spåret gjorde djupt intryck på mig som fyraåring. :-)

Om jag inte är helt fel ute revs förbigångsspåret/rundgångsspåret upp 1969 eller 1970. Kan det stämma?

Jag har kontakt med Björn Alnebo om hans bilder från Eddavägslinjen. Vi ska försöka visa dem på något sätt. Jag ska även leta upp de bilder min mor och jag tog på 1970-talet.

/Peter Bolin


Hela tråden: