Två jubilarer i Stockholm den 4 juni (Historiskt material)

av Donkeyman, Thursday, May 02, 2019, 20:53 (1819 dagar sedan) @ 53 Wadsten

När byggdes en båt ? Det säger sig självt att Blidösund beställdes och byggdes till största delen under år 1910 men den var färdig 1911. Leveransprovtur den 3.Mars 1911 i Göteborg, första kommersiella tur från Stockholm Fredagen den 10.Mars till Blidösund- Köpmanholm- Furusund.

I all dokumentation runt fartyg anges byggnadsdatum som när fartyget var färdigbyggt och hade godkänts av kontrollmyndigheterna för kommersiell drift. I modern skrift var alltså Blidösund byggd 1911-03. Och Gustav - jag var inte ombord i Blidösund vid premiären 1969, då var jag i W-bolaget och visste inte något om upprustningen. Jag tror att det var Norelius som var chief och Hans And som var eldare, men vet inte säkert. Själv gick jag ombord som chief i juli 1971.

Vill ni veta mer om Blidösunds historia eller ha en ångmaskinskurs så skall ni följa min blogg www.blidan54@blogspot.com som började den 1.April i år och som har ett dagligt inlägg långt in på hösten. Kan också vara trevlig läsning för den som inte bryr sig om ångmaskiner eller Blidösund men som vill följa med vad som hände och rörde sig det året. Visste ni till exempel att just vid dessa dagar för 65 år sedan drog det ihop sig för Fransmännen i Dien Bien Phu och senator Joseph McCarthy stod för fall.

Men nu är vi väl ändå en bit utanför Järnvägens underbara värld. Även om ångtekniken på fartyg och lokomotiv är nog så nära besläktad. Och min första eldare på Blidösund kom direkt från järnvägen där han hade eldat ånglok på soptågen till Lövsta. Så där har vi i vart fall lite järnvägshistorisk koppling. Så kan vi köra den här diskussionen vidare på "skargardsbatar.se"

Låst
1246 visningar

Hela tråden: