En intressant teori (Historiskt material)

av Anders.k., Saturday, May 04, 2019, 10:46 (1809 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Referensen till Mark Twain har kanske inte egentligen med Sverige att göra. I en bok med titeln "Innocents Abroad" utgiven 1869 skildrar Mark Twain en resa i Europa och till det heliga landet. I ett avsnitt där han reser genom Frankrike i ett tåg med kupévagnar av dåvarande europeiskt snitt (utan genomgång) tar han upp för- och nackdelar jämfört med "det amerikanska systemet". Bland annat konstaterar han där att om det kommer in en berusad otrevlig person i kupén (i Frankrike)så kan man inte "flytta sig något tjugotal platser bort ifrån vederbörande eller gå över i en annan vagn".

Mark Twain besökte Sverige senare (1899) och det är ju naturligtvis möjligt att han har skrivit något liknande om berusade medresenärer i något annat sammanhang som har koppling till Sverige.

Om man vänder på det , jag tycker sådant här är rätt intressant att kolla upp.
England höll ju fast länge på egna kuper med egen dörr utifrån , SJ Gjorde ju den bedömningen när järnvägen Norra stammbanan kom längre upp mot Polcirkeln att dörrar på sidan var dragit och gav kalla tåg , därför gav man upp det systemet och korridorvagnar kom då tidigt (allt enligt skriftserien SJ Personvagnar , denna underbara serier).

I ett forum jag kom in på så blev det ett väldigt liv i England pga av ett Mord 1988 och det i sin tur drev på utvecklingen mot korridor tåg .
BBC
Jag vet inte alls om detta stämmer men det var en intressant åsikt.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: