Aspekter på kupévagnar (Historiskt material)

av Christer Brimalm, Saturday, May 04, 2019, 14:48 (1792 dagar sedan) @ Anders.k.

Under den tidiga viktorianska epoken blossade det upp en närmast hysterisk rädsla för att bli mördad när man satt inlåst i en kupé utan förbindelse med omvärlden tillsammans med okända människor. Problemet löstes när man litet längre fram i tiden ordnade man så att det gick att gå mellan kupéerna för att alla skulle kunna komma till toaletterna och konduktören gå genom tåget,fast man hade fortfarande kvar egna ytterdörrar.

Det fanns också en skräck för att åka genom tunnlar då damer kunde riskera att bli antastade av medresenärer. Detta löstes genom belysning som tändes före tunnelpassagerna.

I England höll man ju länge fast vid kupévagnar med egen ingång till varje kupé i lokaltågen, medan det vartefter kom korridor- eller salongsvagnar i fjärrtåg.

En betydande fördel med vagnar med dörrar till varje kupé är att på- och avstigning går mycket fort med ett sådant system (så länge det handlar om rutinerade pendlare som stänger dörrarna efter sig). Detta var en stor fördel för att klara snäva tidtabeller under rusningstid i storstadsområdena då tusentals passagerare trängdes och tågen gjorde täta uppehåll.

I litteraturen brukar man framhålla att det engelska systemet med egna kupéer kom sig av att man utgick från de hästdragna vagnarna och diligenserna, medan man i USA hade flodbåtarna som förebild och därför satsade på salongsvagnar med mittgång och dörrar i ändarna med öppna plattformar. En intressant och mycket trolig förklaring. Det brukar också framhållas att de olika samhällsklasserna var mera vana vid att blandas med varandra i det demokratiska USA än i det brittiska ståndssamhället. Ja, kanske det?

I USA blev det standard med stora boggievagnar tidigt också, medan man i Europa länge höll fast vid ganska små två- eller treaxliga vagnar. Det berodde förstås inte bara på att man hade flodbåten som förebild i USA, utan också på att den sämre spårstandarden på snabbt byggda banor gjorde boggier mer lämpliga.

Ja, det är intressant med de här nationella skillnaderna. Men att problem med fyllerister skulle varit så mycket större i Sverige (eller USA) än i England tycker jag verkar tveksamt. Då tror jag mer på klimatet i Norrland som utlösande orsak till tidig satsning på genomgångsvagnar med gaveldörrar hos oss.

Förresten, innan jag slutar, en rolig detalj med engelska tåg, nämligen dörrar som inte har något handtag på insidan, utan man fick öppna genom att dra ner rutan och använda dörrhandtaget på utsidan. Det användes så sent som på snabbtågen HST (InterCity 125)! Härigenom eliminerar man enkelt risken för att passagerare ska öppna dörren av misstag och falla av. Något som däremot hände då och med svenska fyllerister innan central låsning av dörrarna infördes.


Hela tråden: