En intressant teori (Historiskt material)

av Lennart Petersen, Saturday, May 04, 2019, 17:30 (1790 dagar sedan) @ Anders.k.

Referensen till Mark Twain har kanske inte egentligen med Sverige att göra. I en bok med titeln "Innocents Abroad" utgiven 1869 skildrar Mark Twain en resa i Europa och till det heliga landet. I ett avsnitt där han reser genom Frankrike i ett tåg med kupévagnar av dåvarande europeiskt snitt (utan genomgång) tar han upp för- och nackdelar jämfört med "det amerikanska systemet". Bland annat konstaterar han där att om det kommer in en berusad otrevlig person i kupén (i Frankrike)så kan man inte "flytta sig något tjugotal platser bort ifrån vederbörande eller gå över i en annan vagn".

Mark Twain besökte Sverige senare (1899) och det är ju naturligtvis möjligt att han har skrivit något liknande om berusade medresenärer i något annat sammanhang som har koppling till Sverige.


Om man vänder på det , jag tycker sådant här är rätt intressant att kolla upp.
England höll ju fast länge på egna kuper med egen dörr utifrån , SJ Gjorde ju den bedömningen när järnvägen Norra stammbanan kom längre upp mot Polcirkeln att dörrar på sidan var dragit och gav kalla tåg , därför gav man upp det systemet och korridorvagnar kom då tidigt (allt enligt skriftserien SJ Personvagnar , denna underbara serier).

I ett forum jag kom in på så blev det ett väldigt liv i England pga av ett Mord 1988 och det i sin tur drev på utvecklingen mot korridor tåg .
BBC
Jag vet inte alls om detta stämmer men det var en intressant åsikt.

M.V.H Anders.k.

Men så sent som 1988 fanns väl inga tåg i England utan korridor. Men vanligt mycket länge var vagnar med ingång till kupéerna från ena vagnssidan och till korridoren från den andra. Och på de stora stationerna försökte man styra så att man angjorde med kupéerna mot plattformssidan. En annan brittisk besynnerlighet som höll i sig länge var att dörrarna bara kunde öppnas från utsidan. Något som i och för sig fanns även i Sverige förr, Piraten beskriver i ”levande bilder” hur mannen med filmprojektorn öppnar dörren från utsidan.


Hela tråden: