Noteringar om Mellerud 1939- (Historiskt material)

av bosc, Monday, May 06, 2019, 22:58 (1788 dagar sedan)

I samband med att vi startade Föreningen Järnvägshistoria i Dalsland, började vi samla in historiskt underlag i olika former. Som tur var hade vi några gamla järnvägare med vid bildandet och dessa "gubbar" var riktiga guldgruvor av vetande kring järnvägarna i Dalsland. N-O Hultgren lämnade nedanstående anteckningar till föreningen den 9 februari 2006 och jag vill gärna dela med mig. Texten är ett direkt citat, endast eventuella språk-/stavningsfel är rättade. Tyvärr finns han inte längre bland oss, men jag känner stor tacksamhet över att ha fått träffa denne hedersman. Frid över hans minne.

Kanske kommer det mer dalsländsk järnvägshistoria i framtiden./BoSC

"I mars 1939 var elektrifieringen klar mellan Åmål-Göteborg och i oktober var det klart mellan Mellerud-Kornsjö, första tåget utgick från Åmål.

Den 30/6 1948 blev BJ helägt av SJ. BJ hade drivits som ett förvaltningsbolag av SJ sedan 1/7 1947. Samma år började även GDGexpr. att trafikera BJ.

1956 var slingan spår 30 klar första tåget gick den 3 juni. Samma dag försvann 3:kl vagnarna.

1964 1/7 var det tid för en omorganisation. Banomr. i Ed (Öst), Bengtsfors (Olsson) och Åmål (Bergkvist) blev indragna. Samtidigt blev det 2 st banområden i Mellerud med beteckningen Ml1-Ml2. Ml1 fick Bergkvist som chef och för Ml2 blev Olsson chef.
På hösten -65 flyttade Bergkvist till Fdu (?) och efterträddes av Gösta Nykvist.

1974 byggdes hela Ml-bangård om. Alla vx-lar i huvudtågvägar byttes till SJ-50 V 1:9.
Rälsbyte i spår 1, 2 och 3.
Fjb togs i bruk i juni.

1988 den 1/7 var en stor omorganisation. Till den största förändringen var att Banverket blev ett fristående verk med ansvar för infrastrukturen. Fastighet övertog underhåll och uthyrning av byggnader. Fastighet avyttrade även de byggnader och markområden som ej behövdes för SJ.

Under 1997 skedde en del förändringar på bangården i Mellerud i söder. Spårkrysset och DKV (Engelsman) togs bort och ersattes amed en enkelväxel. Spåret mot Dalslandsbanan togs bort till Gärdserud. Storgatan överspåren togs bort och ersattes med en gång- o cyckelport.

Under 2005 var det 25 anställda på banområdet i Mellerud:
1 st behörig elinstallatör
4 st elmontörer
6 st signalre.
1 st telefonrep.
3 st arbetsledare
10 st banrep.

Nuvarande organisation genomfördes år 2000, vilket innebar att all personal blev stationerade i Mellerud. Banområdets omfattning är ca 16 mil huvudspår."


Hela tråden: