MLJ: Urspårning (Järnväg allmänt)

av Uno P, Sunday, May 12, 2019, 23:51 (1803 dagar sedan) @ Magnus21

Bilden är tagen någon gång under 1989 i samband med MLJ:s 100-årsjubileum. Den vita 4-klassvagnen är MLJ 1, och var vid tillfället nyrenoverad. Loket som syns är Sa 1277 och det är idag med MLJ 1 finns idag i Klippan.
Det finns olika versioner av vad som hände. I föreningens medlemstidning stod det att det var en solkurva som låg bakom urspårningen. Andra hävdar att någon av misstag lagt om en växel under vagnen, och med tanke på hur vagnen står så skulle jag säga att det är det som har hänt, men det kan någon annan säkert beskriva bättre.

Bilden är inte från MLJs 100-årsjubileum. Den är tagen den 24 juli 1989 under en beställningskörning för SFL i samband med Tall Ships Race. Enligt SRS som åtgärdade spåret så var det värmeutvidgning som hade gjort att spårvidden hade blivit 15 mm för trång. Den grå fjärdeklassvagnen klättrade upp på rälshuvudet och pressade då över växeltungan till rakspår. Detta syntes mycket tydligt på rälen. Tåget hade precis startat och farten var mycket låg. Inga personer kom till skada. Med assistans från Cementas fordonsverkstad var fordonen åter körklara på morgonen dagen efter. Några dagar senare kortade SRS av rälen i anslutning till växeln för att förhindra fler solkurvor.


Hela tråden: