SimSalaBim (Järnväg allmänt)

av Gunnar Olson, Monday, May 13, 2019, 22:41 (1803 dagar sedan) @ Sune Nylén

Sverige var enkelt sagt delat i tre delar.Jag kunde köpa dels alla tre, eller var och
en för sig eller i kombination.Biljetterna satt i häfte med ramsträckor. Gbg Kil Kil
Falun o.s.v Färdrikningen bestämde jag vid köpet.Till varje del hörde en biljett med tio
dygnsresor. Ex. Jag reste söderut Gbg Helsingborg. I Halmstad steg jag av och steg på
tåget mot Nässjö. Konduktören fyllde i dagens datum och klippte. Jag hade nu det dygnet på mig att resa valfritt. Ex. Halmstad - Landeryd - Falköping -Nässjö - Värnamo -Åstorp - Ljungby- Halmstad. Varpå jag kunde fortsätta till Helsingborg på ursprungsbiljetten. Jag reste till exempel Falun Herrhult Laxå Gbg. Nästa vecka kunde jag resa Gbg -Örebro- Frövi- Grängesberg - Herrhult- Laxå - Göteborg. Så länge jag steg av i Herrhult och inte passerade Kil gick det bra.Annars knep knr biljetten Falun Kil,så det passade jag mig för jävvligt noga. Jag var uppe i Ljusdal och vände t.ex. Jag har nog befarit de flesta sträckor. Varit i Umeå, Örnsköldsvik, Skellefteå ,Luleå Haparanda,Torneå. Riksgränsen - Narvik Storlien Trondheim,och jag vet inte var.Jo i Smygehuk och Öland också. I Skåneland fanns det nog en 10 dagars resa utöver de andra 30.Skåneland har jag lärt av Sonja Stjernquist om nu någon ifrågasätter det.

Jag tvivlar på att det fanns en Skånelandsbiljett. Skåneland är ett sammanfattande namn för Skåne, Halland och Blekinge. Ibland inkluderas även Bornholm i begreppet.


Hela tråden: