SimSalaBim (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Tuesday, May 14, 2019, 07:47 (1781 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Ja, det där med tio valfria "klippdagar" för att åka runt i Skåne gällde nog för alla
rundturer som berörde detta landskap. Som Södra Götalandsturen m fl.Det fanns en tur jag åkte kring 1960. Gbg - Fredrikshamn - Aarhus- Köpenhamn - Göteborg. Vill minnas att även här fanns ovannämnda reseförmån.. Beträffande anslutningar så fick man köpa anslutningsbiljett till nedsatt pris. Det var nog som SJKs gamla förmåner35 %. Jag åkte en gång Nedre Norrlandsturen. Den omfattade vad jag minns Falun - Gävle - Härnösand - Långsele - Östersund - Storlien - Östersund - Orsa - Falun. Jag köpte då anslutningsbiljett till Gävle och hem över Gävle Stockholm, Till Trondheim löste jag särskild biljett. Så också mellan Riksgränsen Narvik, där jag var ett par tre gånger. Till Torneå fick jag åka med på rälsbussen som pratglatt sällskap åt föraren. Åter gick jag över vägbron.Och dagen efter en tur till Övertorneå över Karungi. Övre Norrlandsturen omfattade linjenätet ovanför.Så åkte jag en gång, efter besök i Narvik och Midnattssolen på Dundret, från Gällivare vid sjutiden på morgonen och kom till Östersund vid niotiden på kvällen. Då omfattade den någon timmas matuppehåll i Arvidsjaur. Det var väl 74 mil den dagen. Som exempel på resa med Simsalabim, åkte jag en gång till Vislanda, fick låna en cykel av tkl. var på skroten, åkte till Alvesta - Gbg, hämtade rena kläder och åkte tillbaka på klippkortet dagen efter till Karlskrona och fortsatte sedan till Öland. Ja Herre Gud vad jag flackade runt då. Tala om att resa.:-) :-D :-P


Hela tråden: