Skiss - tappar fr England - Martin K.? (Fordon: lok)
Tvärtom, bra inhopp!
1) Varför inte göra fyra bussningar på en gång? Dom andra gänghålen är väl bara obetydligt bättre DOM?!! (Jag utgår ifrån att detta handlar om spolpluggarna närmast bottenringen; bör då vara fyra stycken, en i varje hörn.)
2) Och varför envisas med en gängstigning som det inte finns standardverktyg till?
Att skära full gänga till slutprofil i dessa dimensioner, alltså i en tjock bussning, med enbart tapp går inte - kom ihåg att massor av skäreggar är i ingrepp på en gång. Detta är I N T E detsamma som att skära en cylindrisk gänga!!! Gängan måste alltså svarvas.
Däremot är det som sagt värdefullt att kunna finjustera bussningen/bussningarna EFTER svetsningen, och då kommer en standardtapp väl till pass.
Stanardtapp KR (BSPT) 1 1/8" och 1 3/8" (= 11 ggr/tum) kan vid behov beställas till rimlig kostnad från England. Pris ung. som för 1 1/4 och 1 1/2 här hemma = trol. (högst?) ett par tusen kr. per styck.
Om Martin Kolseth läser detta, hör av dej - du har handlat tocke här nyligen för ULJs räkning...
Jag kanske är ute och cyklar lite... Men är det inte så att spolpluggen sitter ingängad i en bussning som i sin tur är ingängad i pannplåten? Förefaller som en rimlig konstruktion då spolpluggen antagligen skruvas i och ur med jämna mellanrum. En sådan behanling skulle nog inte en gänga direkt i den "tunna" pannplåten gilla.
Och om jag har förstått situationen rätt så är gängan i själva pannplåten samt bussningens UTVÄNDIGA gänga OK. Problemet är att bussningens INVÄNDIGA gänga är "uppäten av pann-trollet". Det borde således räcka med att tillverka en ny bussning och montera den utan att plocka fram svetsen.
Dock kvarstår problemet med val av gänga...
Kommentarer tack :-)