Skiss - tappar fr England - Martin K.? (Fordon: lok)

av Nicke2, Tuesday, January 20, 2009, 00:36 (5570 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Tvärtom, bra inhopp!

1) Varför inte göra fyra bussningar på en gång? Dom andra gänghålen är väl bara obetydligt bättre DOM?!! (Jag utgår ifrån att detta handlar om spolpluggarna närmast bottenringen; bör då vara fyra stycken, en i varje hörn.)

2) Och varför envisas med en gängstigning som det inte finns standardverktyg till?

Att skära full gänga till slutprofil i dessa dimensioner, alltså i en tjock bussning, med enbart tapp går inte - kom ihåg att massor av skäreggar är i ingrepp på en gång. Detta är I N T E detsamma som att skära en cylindrisk gänga!!! Gängan måste alltså svarvas.

Däremot är det som sagt värdefullt att kunna finjustera bussningen/bussningarna EFTER svetsningen, och då kommer en standardtapp väl till pass.

Stanardtapp KR (BSPT) 1 1/8" och 1 3/8" (= 11 ggr/tum) kan vid behov beställas till rimlig kostnad från England. Pris ung. som för 1 1/4 och 1 1/2 här hemma = trol. (högst?) ett par tusen kr. per styck.

Om Martin Kolseth läser detta, hör av dej - du har handlat tocke här nyligen för ULJs räkning...

Jag kanske är ute och cyklar lite... Men är det inte så att spolpluggen sitter ingängad i en bussning som i sin tur är ingängad i pannplåten? Förefaller som en rimlig konstruktion då spolpluggen antagligen skruvas i och ur med jämna mellanrum. En sådan behanling skulle nog inte en gänga direkt i den "tunna" pannplåten gilla.
Och om jag har förstått situationen rätt så är gängan i själva pannplåten samt bussningens UTVÄNDIGA gänga OK. Problemet är att bussningens INVÄNDIGA gänga är "uppäten av pann-trollet". Det borde således räcka med att tillverka en ny bussning och montera den utan att plocka fram svetsen.

Dock kvarstår problemet med val av gänga...

Kommentarer tack :-)


Hela tråden: