Fortsatt öde för Jakobshyttans lokhus (Fordon: vagnar)

av Carl-Erik Olsson, Friday, May 31, 2019, 00:54 (1785 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Efter förvaringen av ångfinkor vill jag minnas att ett antal lok T43 torrluftkonserverades i Jakobshyttan. Därefter tomt innan FVJ köpte och demonterade lokhuset. Dessvärre har jag för mig att de nedtagna sektionerna blev stulna i Klippan.


Fast plockades inte ett gäng V3 ut ur just Jakobshyttan i början av seklet, ca 2002-2003?

Jo det stämmer. I en tråd i detta forum 2008-07-28 skrev jag att skjulet hade 37 sektioner à 2,68m, dvs ca 99m, vilket innebar plats för 10 V3-or, de var nog med i Morrgans inventering av beredskapsdiesellok inför försäljningen av dessa till intresserade föreningar. I Connys svar på mitt inlägg ovan skulle tidigare E2 904, 905, 1120, 1182 och S1 1921 ha stått där, totalt då ca 84m. Alltså fanns plats för ytterligare ett tanklok, men vilket kan då ha stått där också? Kom i så fall ångfinkorna senare innan man började fylla med dieslar istället?
Det var i april 2008 som FVJ började demontera lokhuset. I väntan på transport låg delarna sedan staplade utanför omformarstationens staket, där då framförallt takplåten stals men även de klenare längsgående balkarna som takplåten också är fäst i och också ett antal väggsektioner. Efter sedvanlig svensk byggbyråkrati har kvarvarande skjuldelar till slut monterats i Klippan. Där finns nu 24 sektioner, dvs totalt ca 64m. Med nytillverkade längsgående takbalkar har nyare takplåt av standardtyp lagts på och bakgaveln täckts med nyanskaffad korrugerad galvad plåt. Portarna uppe i Jakobshyttan var för trasiga för att vara användbara och därför har ett par förhoppningsvis bättre begagnade portar anskaffats från en förening i Stockholmstrakten som råkade kunna undvara ett par sådana och de är nu under transport till Klippan. Monterade ska det då gå att låsa in alla trafikvagnarna hopkopplade utan att behöva krångla med vändskivan som hittills.
/CEO


Hela tråden: