Personvagnar vid HLJ (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Sunday, June 02, 2019, 11:28 (1783 dagar sedan)

Om jag förstår rätt så övertogs HLJ, Lidköping-Håkanstorps järnväg, slutgiltigt år 1891 av LSSJ (Lidköping-Skara-Stentorps järnväg) efter konkursen 1886. Jag blir därför en aning förvånad när jag läser i olika tidskrifter att HLJ köpte 1906 två personvagnar från den då breddade Ulricehamns järnväg. Vagnarna byggdes av Kristinehamns verkstad vid trafikstarten 1874 i en serie av tre kombinerade 1:a och 3:e klassvagnar med nummer 1-3. En av dessa blev tidigt ombyggd till godsvagn men de två kvarvarande såldes alltså 1906 till just HLJ och fick där nummer 453 och 455- Den förstnämnda fick littera C medan den andra fick littera BD, senare CD. Foto av HLJ CD 455 förekommer i olika skrifter, dock samma bild.

Följande frågor uppstår;

Uppenbart behölls beteckningen HLJ efter 1891 trots att banan övertagits av LSSJ, eller?

Uppgifter i Jernvägsnytt nr 2 1990 anger gemensam nummerserie för LSSJ/HSJ personvagnar, nr 1-18 år 1902, medan bilden, efter 1906, anger det höga numret 453/455, hur stämmer detta överens?

Vad var HSJ nr 454 för en vagn, fanns denna?

Ur Smalspårigt nr 90 2005 kan man läsa; "På Jvm finns en bild på HLJ 455 som bifogas, bild 1. Vagnen har fått lanternin, antagligen efter försäljningen till HLJ, vilket verkar vara en mycket sen ombyggnad av tak". Stämmer verkligen denna uppgift, borde inte lanternin tillkommit tidigare på vagnen?

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: