Jenny-Hultsfred, 4 linjebilder 1984 (Bana)

av Herbert Paalberg, Saturday, June 08, 2019, 14:44 (1777 dagar sedan) @ hassetotebo

Precis som kollegan Hasse i Totebo skriver så tänkte jag även på Karin Axelsson, vi hade många trevliga pratstunder när hon åkte med mellan Spä-Jy där hon och maken Bertil bodde ovanpå stationen. Vid ett tillfälle erhöll jag ett par fina bilder på stationshuset i Spä vilket lade grunden till ett modellbygge av stationsmiljön där inkl. gm och vattentorn och detta finns nu i min vitrin med naturligtvis en fin modell av Yco4p 672 med släp Ucfo4p tillkopplad framför stn. Åkte mycket på linjen till Hällerum under senare delen av 40-talet fram till nedläggningen
sept -58 med bl.a ånglok, X1p, Yo1p, Yco4p-Yco5p. Karin hade hand om överliggningen Mossekulla i Spä med bäddning/städning/eldning. Min gamle kollega Karl-Henry Bengtsson (Storsjö) berättade
om en sen vinterkväll när han kom upp till överliggningen där att när han öppnade dörren så möttes han av en fruktansvärd värme från kokskaminen, röret var eldrött ända upp till taket så han var tvungen att öppna upp ett fönster för att få luft och undvika värmeslag. Men efter ett par timmar vaknade han av ett utkylt rum och när han fick på sig glasögonen konstaterade han att det låg en tunn isskorpa över vattennivån i spannet på golvet och var då tvungen att ta till skopan och slå hål på isen för att kunna få lite vatten. Huset var totalt oisolerat, det var andra förhållanden på överliggningarna på den tiden som aldrig någon av dagens tågpersonal ens kan drömma om. Vad gäller stallet så bestod det av en enportsbyggnad anslutet till vändskivan för övernattande ånglok en gång i tiden. Det stallet har flyttats från Spä till ett ställe som heter Vibo alldeles i närheten av då en timmerbilsåkare för att härbärgera hans gamla Scania. Byggnaden lär finnas kvar men innan detta ägde rum så hade stallet varit en uppställningsplats för ett konserverat Gotländskt ånglok GJ 10 Hoburgen senare SJ L19p 3069. När stallet skulle rivas och gubbarna öppnade stalldörren fann de till sin förvåning loket ståendes innanför, problemet var att man rivit vändskivan flera år tidigare varför man fick improvisera och lägga i en massa slipers över hålet och några räler ovanpå för att kunna dra ut den som sedan transporterades upp till Jvm i Lp men fick ingen nåd där uppe då det inte hade historisk koppling till fastlandet skrot i Vs istället. Palle i Vika med många minnen från 3-foten.:-)


Hela tråden: