Sista ångloken i reguljär trafik? (Fordon: allmänt)

av Gunnar Olson, Thursday, June 13, 2019, 19:39 (1750 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Bästa vänner på vårt forum.Vet någon exsagt när det allra sista ångloksdragna person tåget gick på Mellansel-Örnsköldsvik? Om möjligt så skulle månad men helst exsagt dagen.Han innan flytten från Mellansel (sent den hösten)vara med om att ångloken skickades bort och att T43-loken börjat gå stadigt redan denna sommar 1962.Tänk gjärna på min enda frågeställning,rubriken och så exsagt som möjligt,helst om någon har dagen när detta sista ångloksdragna person tåg Msl-Ök tur och retur.Tack på förhand från undertecknad.
Passar på tillfället att också säga ett Stort Tack till alla som gjort och bidragit till boken Spår och Sidospår som kom oss medlemmar tillhanda helt nyligen.Mycket spännande läsning och välgjorda publikationer.Tack än en gång.
Med Vänliga Hälsningar i Järnvägnens tecken från
CarlHenry Fahlgren jvm-vän i Falun.

Ånglok stod ju i reserv en tid så man kanske inte ens noterade vad som var sista tåg med ånglok och det kan ju ha gjorts enstaka ”inhopp”.
SJK-boken (SJK20) De sista svenska ångloken har några sidor om slutet i Mellansel med bilder från 1961 och där nämns att främst användes G2 och S1 . Finns bilder på G2 1416 och 1427 samt. S1 1929 (sist tillverkade SJ ånglok). Kan vi gissa att S1 var det vanligaste i persontåget (det som hade sovvagnen)

Jag såg idag att Trafikverket satt upp plattformsanslag med texten (fritt ur minnet) "Tågen slutade bolma 1972. Nu är det din tur". Är 1972 året då ångloken utgick ur SJ:s driftreserv? Jag hade trott att det var något tidigare.


Hela tråden: