Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP, Friday, June 14, 2019, 08:44 (1750 dagar sedan) @ Granis

Hmmm… Nu har jag inte följt upp detta så noga genom åren (som jag borde?), men spontant känns det som att –förhållandevis- få järnvägsföreningar fått förhållandevis lite denna gång? Jämfört med ”förr” då. Sex föreningar som får dela på drygt 800000 är förvisso inte dåligt, men tidigare år har väl enstaka föreningar fått uppemot halvmiljonen –och så har dom väl varit fler? Får jag för mig.

Har RAÄ ändrat policy (typ)? ”Andra” har kanske klagat och tyckt att ”gammeltågsbranschen” fått för/ väldigt mycket genom åren, och nu är det dags för en ändring? Eller är det färre järnvägsföreningar som söker helt enkelt? Och då för att de hittat ”andra och bättre källor”? Eller är det Jvm –som väl fortfarande representerar sektorn i ”referensgruppen”- som ändrat sig? Och/ eller fått mindre inflytande?

Och har det sistnämnda betydelse för vilka projekt som får pengarna (inom ”sektorn” då)? Jag tänker då på Z4p 261 som TJF fått pengar till. En ur riksynpunkt ”vanlig Z4” som det enligt RAÄ då är viktigt att få i gång. Man kanske helt enkelt tar andra/ mer hänsyn än antikvariska, typ trafik och driftstekniska, när bidrag till fordon (i detta fall) ska beslutas?

Nu är jag absolut inte missunnsam mot TJF (heller), men nog tycker jag att det ur nämnda synpunkt vore viktigare att t ex få i gång ”Katrinefors 2” –Sveriges sista Z4- ett fordon som ju också (numera) ägs av TJF. Fast det är kanske så enkelt som att de sökt bidrag till 261 och inte till ”KB 2”, och så lyckas de? Finansiering till den sistnämnda kanske är klar (jobbet pågår ju), och då sökte man till den förstnämnda? Men jag är _inte_ bitter, nej… ;-)

/ L G

I år var det förhållandevis mycket få ansökningar från museitågssidan./HP


Hela tråden: