Två fina stationshus på Öland (Byggnad)
De två kanske finast bevarade stationshusen på Öland är i mitt tycke dessa två. Bilderna är tagna under gårdagen.
Ölands Lindby ser ut som det gjort sedan nedläggningen.
.....
> Öjkroken ligger fint mitt i grönskan.
.....
Är det de före detta spårområdena du står på i båda fallen?
För mig verkar det så 59 år efteråt.
Öl. Lindby behölls av SJ som infrastrukturell station (Tågmötesplats), trots bara 4 km avstånd till Gärdslösa. Man bytte ca 1952 t o m ut T-semaforen mot tvåskens huvudljussignaler. Dessa kunde dock körsignalera till enbart huvudtågspåret. Vid de sannolikt fåtaliga tågmötena fick tågen till sidospåret "flaggas in".
"Vevbommarna" i norra bangårdsänden manövrerades Soh av förarna (sommartid eventuellt av biljettpojkarna).
Öjkroken blev håll- och lastplats 1934. Platsvakt Gunhild Thörnkvist tycks ha "ärvt sin fars station", vilket förekommit på fler ställen. Ett par mekaniska bommar fanns. Från 1954 dessutom eldrivna bommar vid Kalleguta, ca 1 200 m bort. De hade där ersatt svängbommar. Öjk var därför bemannad för alla tåg.