SJK utfärd Vetlandatrakten 1971 (Järnväg allmänt)

av Herbert Paalberg, Saturday, June 22, 2019, 13:20 (1763 dagar sedan) @ Gunnar Olson

TJF blev tillfrågade av Vetlanda kommun i början av 80-talet om vi hade möjlighet att kunna framföra ett smalspårigt tåg på str. Vetlanda-Järnforsen med vårt ångtåg för allmänheten.
Jag satt då i styrelsen för TJF och delar av vår styrelse blev inbjudna till Vetlanda för seriösa överläggningar om arrangemanget och blev bjudna på middag av kommunen. Från vår sida var vi väldigt entusiastiska att kunna medverka under en vecka med ett par turer mellan orterna
då spåret var orört i hela sin längd. Vi tillfrågade dåvarande SJ-Gods om prisuppgift att via S1-vagnar transportera ånglok och dithörande vagnar mellan Västervik-Vetlanda på normalspår fram till Vta där vi skulle rampa av materialet via en tillfällig uppbyggd ramp. Priset vi erhöll var alldeles för högt ansåg vi trots att Vetlanda kommun lovade betala för transporten.
Istället frågade vi om de kunde acceptera en Yp istället, en vagntyp som aldrig hade rullat på denna gamla sträcka innan (Yo1p gällde innan nedläggning 1961). Kommunen var fortfarande intresserad av denna lösning. Vi tittade även på lösning med landsvägstransport men då satte sig SJ helt på tvären och menade att det ej var realistiskt att köra museitåg på banan då man tidigare hade eliminerat doseringen i kurvorna för att ej riskera att vut-arna med sina Q37p-
lastade normalspårsvagnar ej skulle välta. Vi förklarade att vi ej var beroende av avsaknad av dosering då farterna aldrig skulle överstiga 30 km/h. Det visade sig att dåvarande SJ ej ville tillåta någon avskedturne` på gamla VJ, så vi fick från TJF:s sida tacka nej till kommunens förfrågan. Det hade varit en riktig höjdare om vi tittar lite i backspegeln att få utfört denna resa med ångtåg på denna lilla vackra bana då det mesta av miljöerna var intakta innan breddningen. Nåväl jag fick min lilla hämnd många år senare nämligen den 16 mars i år då jag hade nöjet att köra NJ:s E 1092 istället str. Vetlanda-Kvillsfors på 1435 mm spårvid, men skall ärligen erkänna att det passat bättre att stå på durken på NVHJ 22 drygt 35 år tidigare.
Nåväl 22:an fick ändå lufta sig på andra banor vid andra tillfällen, VFÖJ, ULJ, 1981 vid 125-årsjubileet draget av B 1267 på en S1 i Tomteboda. Palle i Vika;-)


Hela tråden: