SJK utfärd Vetlandatrakten 1971 (Järnväg allmänt)

av Herbert Paalberg, Saturday, June 22, 2019, 19:39 (1763 dagar sedan) @ Granis

Resonemanget påminner om det jag hört -numera nästan "ryktesvägen" då man glömmer med åldern- vad gäller motsvarande planer på Finspång- Hjortkvarn. Och då med rälsbussar från VHVJ (eller TJF kanske?) och VÖJF/ WFJ. Där SJ (eller Banverket?) gjorde likadana invändningar, trots att det även där skulle handlat om YBo5p-rälsbussar som aldrig skulle gå fortare än 30 km/ h.

/ L G

Kan även vidimera det du säger, vi i TJF erbjöd oss att få framföra et s.k avskedtåg på Finspong-Hjortkvarn med Ybo5p men det var samma motstånd från dåvarande SJ även då. Trist att det satt sådana oförstående personer på det statliga verket som effektivt stoppade sådana arrangemang med argumentet att banan var alldeles för dålig att trafikera. Märkligt att en
bana så snabbt över en natt kan bli oduglig att köra på när man dagen innan kört tunga godstransporter på aktuell sträcka. Vi var ju fullt medvetna om riskerna och hade tänkt att endast köra med hastigheten 30 km/h.

Däremot lyckades vi från TJF köra ett avskedtåg på Mjölby-Väderstad 1990 för att ta avsked av Hästholmsbanan som förlorade sin persontrafik 1958 men där godstrafiken fortsatte på bl.a delen till Väderstadsverken. Körningen framfördes med TJF:s normalspåriga Y6/8 dieselmotorvagnar och sponsrades av Mjölby Kommun och Östgötacorren. Hastigheten var satt ner till 20 km/h och vi passerade E4-motorvägen som då var utrustad med vägbommar utan problem och blev mycket uppskattat av resenärerna då vi även hade anordnat ett tillfälligt Jernvegscafe i Väderstads gamla station med hjälp av Centralkonditoriet i Väderstad som fortfarande finns kvar i sina lokaler inne i byn och kan varmt rekommenderas. Var där på återbesök så sent som på nationaldagen i år men dock med bil. Palle i Vika:-)


Hela tråden: