Mer utfärdsproblem (Järnväg allmänt)

av Anders Svensson, Saturday, June 22, 2019, 20:53 (1742 dagar sedan) @ Lennart Petersen

...
När tidningen TÅG redaktör gjorde en intervju med Gd Peterson framförde Gd bland annat, apropå utflyktståg, idén att : ”ni kan väl skaffa er en egen bana”. ” då kan ni ju köra precis när ni själva vill ”


Det var också synen bland de museiföreningar som bildades på 1960-70-talen - de strävade så gott som alla efter att skaffa en egen bana och såg ev körningar på SJs spår bara som ett sätt att "lufta materielen" och få intäkter i väntan på slutmålet, en egen bana. På 1980-talet vände trenden och man började se potentialen att köra på SJs spår och med först trafikavtal med SJ, som fyra föreningar (BJs, HVJ (numera FVJ), mfÖSJ och SJK) fick mot slutet av 1970-talet, och senare tillkomsten av föreskriften SJF (senare BVF) 690 så blev körandet på det som nu heter statens spåranläggningar mer etablerat. Att sedan SJK hade utflykter på 1960-talet var en annan sak - det var det på 1970-talet växande antalet aktörer som (till en början med) gjorde dåvarande SJ "rädda". //Anders


Hela tråden: