Sth genom tiderna -- höjning till 160 och 200 km/h (Historiskt material)

av Ulf Pålsson, Monday, June 24, 2019, 00:21 (1767 dagar sedan) @ Anders_W

Under genomgång av gamla SJ-Nytt hittade jag länkade artikel från 1970-talet, som belyser utvecklingen av största tillåtna hastigheten på statens bannät fram till 1948: [link=http://forumbilder.se/I5NH5/img-6235]Avfotad artikel[/link]

Har någon uppgifter om när man fortsatte höja till 160 och 200 km/tim?

Regeländringar i trafikreglerna (säo) för att möjliggöra höjning från 130 [b]till 160 km/h[/b] gavs ut i ett ändringsmeddelande (SJM) som utkom [b]1985-08-07[/b]. Det handlade om ATC-mässig försignalering av huvudsignaler på längre avstånd än vad den yttre signaleringen kunde klara, samt om -- i vissa fall -- utflyttad fövarning om hastighetstavla som innebar lägre hastighet, med en extra orienteringstavla på längre avstånd från hastighetstavlan.

Regeländringar i säo för att bl.a. möjliggöra höjning [b]till 200 km/h[/b] gavs ut i flera SJM. De utkom [b]1990-02-22[/b] och [b]1990-06-27[/b], och de handlade om införande av det som nu är
-- tilläggsskylt 'ATC-överskridande',
-- förvarningstavla,
-- hastighetstavla med pilspets,
-- orienteringstavla för hastighetstavla med pilspets, och
-- tavla 'försignalbaliser',
samt om det som mellan 1990 och 2009 var tilläggstavla 'ATC-restriktion' (som, trots att den är slopad i trafikreglerna, fortfarande kan ses på många huvudsignaler och försignaler).

(SJM:et om tavla 'försignalbaliser' handlade också om införande av tavla 'repeterbaliser', men denna hade ingen bäring på sth-höjningen till 200 km/h.)
/up


Hela tråden: