Smalspåriga personvagnar: NVHJ (del 1) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Monday, June 24, 2019, 19:52 (1739 dagar sedan) @ Johan O

NBJ
Den nordligaste delen av banan använder signaturen NBJ (ej att förväxla med Nora Bergslags Järnväg som övertar denna signatur fr.o.m. år 1924). Banan har den minsta personvagnsparken vid invigningen med endast 6 vagnar, vilket dock tycks vara en ändamålsenlig vagnpark, eftersom den trots bolagets stora intäkter förblir oförändrad i hela 25 år.

Först år 1903 sker det första nytillskottet. Då köps en vagn av ”standardtyp” för tiden med dubbelfönster och lanternintak. NBJ C 70 är en ren tredjeklassvagn med toalett mellan de båda kupéerna och levereras av Södertälje verkstäder.

År 1905 tillkommer en vagn till från samma tillverkare, NBJ C 74. Förutom att dubbelfönstren nu ersatts av lite större enkelfönster är vagnen av samma typ som tidigare.

Året efter levereras den första lite mer moderna vagnen. Boggivagnen NBJ ACo 26 är även med den tidens mått mätt påkostad, med stora fönster, högvälvt tak och påkostad inredning.

[image]
[image]
[image]
Tre leveransbilder på NBJ ACo 26.

[image]
En av få bilder som föreställer ett rent NBJ-tåg, dock tagen i Överum på WÅB. På det bortre spåret syns en F-vagn, en sommarvagn (sannolikt NBJ B 99), NBJ C 71, NBJ C 74, NBJ ACo 26 och sist NBJ F 494. På det hitre spåret står en A-vagn och en C-vagn, borta vid lokstallet står ytterligare en C-vagn.

[image]
Ytterligare en bild från Överum men några år senare än bilden ovan. Närmast kameran NBJ C 74 och NBJ ACo 26.


Hela tråden: