Smalspåriga personvagnar: NVHJ (del 1) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Monday, June 24, 2019, 19:52 (1765 dagar sedan) @ Johan O

År 1905 köps två tvåaxliga tredjeklassvagnar från Södertälje Verkstäder tillsammans med vagnen till NBJ. Nu går man dock över till mer konventionella konstruktioner och vagnarna är av standardmodell.

[image]
[image]
I samband med leveransen av HWJ C 57-58 och NBJ C 74 förevigas HWJ C 58 både ut- och invändigt vid verkstaden i Södertälje.

Året efter förstärker man ytterligare med två till vagnar av samma typ från Södertälje. Skillnaden är att vagnarna redan vid leveransen har högvälvda tak. Samma vagnstyp levereras samtidigt även till GJ på Gotland.

[image]
När den misslyckade sträckan Vimmerby-Ydre invigs år 1924 råkar en av fd HWJ C 59-60 fastna på bild. Vid tidpunkten är dock vagnen NVHJ-märkt, men det här är tyvärr en av få bilder på vagnarna i privatbaneskick.

Från just Gotland levereras år 1908 en boggivagn littera ACo, tillverkad av Fole mekaniska verkstad. Tyvärr har vi inte hittat någon bild på utsidan av vagnen i HWJ-skick, varför vi ber att få återkomma i nästa avsnitt med fler bilder.

[image]
Tillverkningsritning från Fole på HWJ ACo 17. Trots att vagnen beställs till HWJ är ritningen märkt 1:sta och 3:dje klass personboggievagn för Norsholm – Västervik – Hultsfreds Järnvägar.

Den sista HWJ-märkta personvagnen blir sjukvagnen C 61, som år 1911 levereras från ASJ i Linköping. Vagnen är av en enklare typ med furupanel och raka korgsidor.

[image]
Leveransbild på HWJ C 61. Sjukkupén är mycket enkel och består endast av några nedfällbara britsar i mitten av vagnen. Under första världskriget ser man behov av en lite ordentligare sjukvagn varför en nybyggd sjukvagn ersätter C 61, som i slutet av 1910-talet därför byggs om till vanlig C-vagn utan sidodörrar.

Postvagnar
[image]
Den enda bild på banans postvagnar där vi med säkerhet kan identifiera vagnen är denna på NBJ CD 89 tagen i Västervik.

[image]
En av alla bilder där t.ex. en öppen dörr döljer märkningen på postvagnen. Förstaklassvagnen är WÅB A 3.

Behovet av postvagnar på WÅB tycks även ha varit större än man ursprungligen tänkt sig, för vid sekelskiftet byggs WÅB C 34 om till littera CD och får nummer 83.

På de fem originalpostvagnarna upptar ursprungligen postkupén halva vagnen. År 1903 förändras dock WÅB CD 81 genom att postkupén blir ”förändrad från hälften till liten” medan systervagnen CD 82 tvärtom får postkupén ”förändrad från hälften till stor”. CD 83 rapporteras ha ”stor postkupé”.

År 1904 får även HWJ CD 86 postutrymmet utökat och har liksom övriga postvagnar med "stor postkupé" bara 8 sittplatser mot ursprungliga 12.

[image]
Postvagnen på denna bild har den högra dörren flyttad närmare mitten och bör därför vara en vagn med ”stor postkupé". Övriga vagnar är WÅB F 454, NBJ C 70, en av ACo-vagnarna och sist en ytterligare finka. Översvämningar i Uknadalen är för övrigt ett återkommande problem på banan.

[image]
Ytterligare en bild på samma(?) postvagn, den här gången i Ringstorp. Den närmsta personvagnen är WÅB AC 30 eller HWJ AC 50, men med tanke på platsen är WÅB-vagnen troligast.


Hela tråden: