Smalspåriga personvagnar: NVHJ (del 1) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Monday, June 24, 2019, 19:52 (1761 dagar sedan) @ Johan O

Sommarvagnar
Liksom många andra banor har alla tre NWHJ-banorna sommarvagnar, men till skillnad från andra banor får NWHJs vagnar en helt egen nummerserie och ett eget littera: B.

År 1880 byggs fyra N-vagnar om med enkla överbyggnader. Från början har de tak av presenningsduk och omnämns därför som ”tältvagnar” i fordonsförteckningarna. Liksom postvagnarna har även sommarvagnarna en gemensam serie och får numren WÅB B 90, HWJ B 95-96 och NBJ B 99.

[image]
Denna bild är troligen tagen i början av 1880-talet och är en av de äldsta vi hittat från Västervik. Sommarvagnen är i ursprungligt skick utan väggar och saknar även sitt karakteristiska presenningstak på bilden.

Vagnarna har presenningstak med rikt utsmyckade kanter och man kan lätt förstå varför vagnarna får namnet "Tältvagnar", taken för onekligen tankarna till ett cirkustält.

[image]
En klassisk bild med tågmöte i Åtvidaberg med sommarvagnar i båda tågen. Vagnarna är en period runt sekelskiftet färgglatt målade i starka färger, enligt uppgift blått och vitt.

[image]
Med tiden målas vagnarna om, troligen i normalt godsvagnsrött men fortfarande med ljusa tak.

Sommarvagnstrafiken tycks upphöra under 1910-talet, och år 1920 slopas alla vagnarna som blir degraderade till bangårdsvagnar i Falerum, Verkebäck, Totebo och Överum. De används därefter bland annat som tak åt känsligt gods, vedförvaring m.m.

[image]
Med hjälp av vagnkorten och bildens datering till år 1920 kan vi med ganska god säkerhet fastställa sommarvagnen till NVHJ Bgv 3, fd HWJ B 96, som samma år blir bangårdsvagn i just Överum där bilden är tagen.

Enligt vagnkorten finns alla fyra vagnarna kvar vid förstatligandet, huruvida alla då fortfarande har sina överbyggnader är dock oklart.


Hela tråden: