Smalspåriga personvagnar: NVHJ (del 1) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Monday, June 24, 2019, 19:52 (1762 dagar sedan) @ Johan O

Resgodsvagnar
På NBJ, WÅB och HWJ anser man att alla finkor med broms är resgodsvagnar och dessa har därför littera F. Detta hänger troligen ihop med att samtliga personvagnar från ursprungsuppsättningen saknar broms varför persontågen alltid minst har en bromsfinka i vardera änden. Det är först under 1910-talet, när tryckluftbromsen har ersatt de äldre F-vagnarna i persontågen som G-finkor med broms börjar dyka upp.

[image]
Den kanske bästa bilden på någon av finkorna är denna från Västervik på HWJ F 471.

Totalt har man 19 st F-vagnar vid invigningen:

3 st hos NBJ, enligt tillgängliga uppgifter numrerade F 491-493.

12 st hos WÅB, enligt samma uppgifter numrerade F 451-462.

4 st hos HWJ, F 471-474.

På bilden från Gamleby i det första inlägget verkar de båda finkorna dock heta 219 och 229, vilket i sådana fall är en helt annan nummerserie än den som anges i arkiven. Vi har inte lyckats hitta någon förklaring till detta. Ibland ger tyvärr inte arkivuppgifterna svaret på alla frågor…

[image]
WÅB F 451 sist i tåget som lämnar Falerum. Trots att vagnarna har slutsignalhållare på sidorna använder NWHJ-banorna en annorlunda modell av slutsignal fäst på sista vagnsgaveln.

De 15 vagnarna till NBJ och WÅB tillverkas av Atlas, men HWJs vagnar tillverkas av Ankarsrums bruk efter Atlas ritningar.

Samma typ av ”licenstillverkning” sker även med andra godsvagnstyper inför invigningen. Många HWJ-vagnar levereras därför av Ankarsrums bruk och flertalet NBJ-vagnar tillverkas av Finspongs bruk. Vi har letat i alla dessa bolags arkiv, men tyvärr verkar det inte finnas några dokument bevarade kring bakgrunden till licenstillverkningen. Med tanke på mängden vagnar, 20 personvagnar och mer än 300 godsvagnar, är det dock tänkbart att Atlas helt enkelt inte har tillräcklig kapacitet för hela leveransen.

[image]
Gamleby station med ett blandat tåg. Efter godsvagnarna går två F-vagnar, WÅB C 38/HWJ C 56, en A-vagn, en CD med stor postkupé, ytterligare en F-vagn, en I-vagn med påbyggt skrov och sist en L-vagn. På bilden syns f.ö. vagnar från alla tre bolagen.

År 1893 utökas vagnsparken på HWJ med F 475 genom att den öppna vagnen HWJ N 129 byggs om med nytillverkad korg på banans verkstad i Västervik.

Liksom VJ har alla personvagnar hos NWHJ-bolagen levererade före 1916 egen uppvärmning, varför man inte har något behov av ångfinkor. Det bidrar därför till att det dröjer innan de första nyinvesteringarna sker.

Först år 1900 levereras en modernare finka från Ljunggrens, HWJ F 476. Vagnen är av standardmodell med konduktörskupé och en öppen plattform.

År 1905 köper HWJ och WÅB 3st finkor från Södertälje verkstäder. WÅBs vagn, F 463 förs dock redan samma år över till NBJ där den blir F 494.

[image]
Leveransbild på HWJ F 477, även HWJ F 478 och WÅB F 463/NBJ F 494 är av samma modell.

Strax före att WÅB slås samman med HWJ köper man fyra finkor med plattformar i båda ändarna. Vagnarna är avsedda för bland annat tidningstransporter i de genomgående snälltågen Västervik- Norsholm. Vi återkommer med bilder på vagnarna i nästa inlägg.


Hela tråden: