Smalspåriga personvagnar: NVHJ (del 1) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Monday, June 24, 2019, 19:53 (1760 dagar sedan) @ Johan O

NWHJ-märkta vagnar
Vid sammanslagningen av HWJ och WÅB år 1915 är 33 av de 44 personvagnarna tillverkade på 1800-talet och av de elva vagnarna från 1900-talet är det egentligen bara hälften som kan anses vara ”moderna” för tiden. För att höja standarden och för att kunna slopa de äldsta vagnarna påbörjar man en större förändring av personvagnsparken. Kontrasten mellan 1870-talsvagnarna och de teakklädda vagnar som beställs från ASJ i Linköping år 1916 blir väldigt stor.

Man slår på stort, två boggivagnar littera BCo, tre rena tredjeklass boggivagnar littera Co och tre tvåaxliga kombinerade post- och resgodsvagnar vagnar littera DF.

[image]
[image]
Det är nog en väldigt stolt lokförare som får åka till Linköping och hämta de nytillverkade vagnarna BCo 8, 9 och Co 19. Det är därför heller inte så konstigt att man tar en hel hög med ”skrytbilder” på det nylevererade tågsättet.

[image]
Leveransbild på BCo 8.

[image]
[image]
Andraklassvagnarna har buffelskinn i rökaravdelningen och stoppade plyschsoffor i icke-rökaravdelningen. Att man har stora förhoppningar i och med denna standardhöjning är tydligt, andraklassavdelningarna tar upp nästan 70% av BCo-vagnarnas golvyta.

[image]
BCo 9 i Västervik ca år 1920.

[image]
[image]
[image]
Till och med DF-vagnen nr 88 kostar man på bilder både ut- och invändigt vid leveransen. Inredningen i postkupén kan tyckas vara spartansk, men jämfört med de gamla 1870-talsvagnarna är det nog ändå rena lyxen.

Vagnarna numreras in den gemensamma WÅB/HWJ-nummerserien och får därför nr 8-9, 18-20, 84 och 87-88. Redan efter några år förändras dessa nummer, men det tar vi i nästa inlägg.

Sjukinredningen i HWJ C 61 är väldigt spartansk varför man år 1920 bygger en ny sjukvagn med lite mer påkostad inredning. Korgen byggs på den egna verkstaden i Västervik och placeras på ett underrede från en NN-vagn. Vagnen har plats för tre liggande patienter och två sjuksköterskor. Den blir med sina inbyggda plattformar en riktig särling i vagnparken.

[image]
Leveransbild på NVHJ Bs 79 tagen någonstans nere på hamnspåren i Västervik. Notera att vagnen är levererad efter stavningsreformen och därför är märkt med V istället för W.


Hela tråden: