Smalspåriga personvagnar: NVHJ (del 1) (Järnväg allmänt)

av Karlsson, Tuesday, June 25, 2019, 14:23 (1760 dagar sedan) @ Peter A

Jag tycker att vi i allra högsta grad pratar småländskt smalspår. Jag fick lära mig i skolan att Västervik ligger i Småland, och det tror jag det gör ännu även om många i lokalbefolkningen där idag gärna sett att de tillhört en annan region.

/Peter

Det var ju bra att du lärde dig att Västervik ligger i Småland. Troligen lärde du dig då även att östgötasmalspårens nordligaste utpost, Örebro, liksom en stor del av övriga Norra Östergötlands Järnvägar ligger i Närke? Min frågeställning handlade om huruvida NVHJ-nätet egentligen är att räkna till det småländska nätet eller det östgötska?
Från Västervik kunde man med hjälp av enbart smalspårståg nå Norsholm 1879, Pålsboda 1885, Örebro 1901, Arkösund och Valdemarsvik 1906, Ödeshög och Borensberg 1908, Väderstad 1913 och Motala 1915. Med andra ord nådde man hela det persontågsförande 891-nätet i Östergötland sju år innan det gick att ta sig ut på övrig 891-banor i Småland, bortsett från sträckan Vimmerby-Spångenäs som anslöt 1906 men ingick i NVHJ-sfären.


Hela tråden: