Ur A Erikssons annotationsbok juli 1969. Kruttåg (Järnvägspersonal)

av mamma Ulla @, tisdag, juli 02, 2019, 16:33 (166 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det räckte med en krutlastad vagn i ett godståg.

Så gick all dynamit från Grängesberg till gruvorna i norra Sverige.
Från Grängesberg ca 5 vagnar varannan dag norrut som sedan fördelades efterhand.
Dessa vagnar gick i ordinarie godståg.

Liknande förfarande rådde vid transporterna från Bofors.
Då vagnar var tvungna att ställas upp på någon NBJ station i väntan på fartyg vid Otterbäcken så stationerades en vakt vid vagnarna hela dygnet.

Även tågen mellan Bofors och Gyttorp vill jag minnas nästan regelmässigt var kruttåg. Av förklarliga skäl; dynamittillverkningen i Gyttorp.

På NBJ gick det ju bra att höra av sig till miö (maskiningenjören) och få loktillstånd. Dock inte om det var kruttåg.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum