Hur Skölstabacken övervanns! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Sven Andersson, Uppsala, Wednesday, January 21, 2009, 17:24 (5577 dagar sedan) @ Granis

Ja, denna syn avser lokomotorerna alltså! Förarna var "som vanligt", även om åtminstone en del av dem -i likhet med Lokomotorförare Andersson- säkert hade mungiporna högre upp än vanligt tack vare upplevelsen :-)

/ L G

Jo, mungiporna var uppåt:-P , även om det var fråga om en degradering för lokförare "Flappen", men vad står högst eldare eller lokomotorförare??
I alla fall blev eldare "Shunten" tillfälligtvis beordrad till Z4 1 såsom dragkraftsförstärkning för Skölsta-backen.

Dragkraften från Z6:an och 406 räckte för att dra tåget på platten och backar under 10 promille, men när vi kom till Skölstabacken (17 promille, ca 700 m lång)så började vi tappa fart. "Vad fan då?" tänkte jag och tittade bakåt. Tydligen var tjänsten som extra lokomotorförare allt för avslappnande för eldaren, ty han satt där och hade helt andra tankebanor, än smalspårbanor...:-D
Efter att försökte få kontakt med honom medelst vinkningar och dyl, så återstod det bara att väcka honom medelst en kort tutning. Då reagerade han och tåget fick upp farten så att Skölstabacken övervanns.


Hela tråden: