Vad hände hösten 1897 som föranledde .... (Historiskt material)

av Ulf Diehl, Thursday, July 11, 2019, 19:36 (1723 dagar sedan) @ johanmmolin

Från cirka 1897 hade SJ och de privata banorna svår lok och vagnbrist. De leveranstider som de svenska tillverkarna kunde erbjuda uppgick till flera år. SJ löste problemet med att beställa 10 tenderlok (SJ T) och 10 tanklok (SJ U) hos fd mbr-kompisen Mellin (som nu som chef för Richmond i Virginia kunde erbjuda mycket korta leveranstider och ändå en viss anpassning till svenska förhållanden). SJ hyrde även lok (och vagnar) från svenska privatbanor som t.ex SGGJ och SNJ, där trafiken ännu inte startat, men där man varit ute i god tid med beställningarna. Andra svenska banor följde exemplet och köpte utländska lok och även småtillverkare som Kristinehamn fick plötsligt nytt uppsving i orderböckerna. Man kunde även starta Vagn- och Maskinfabriken i Falun.
För godsvagnar var det mer akut och problematiskt och SJ löste problemet med att hyra cirka 1000 I-vagnar och 200 G-vagnar från flera tyska vagnsuthyrare. Hyrestiden avslutades i de flesta fallen först omkring 1902 och 1903 och cirka hälften av vagnarna såldes till svenska privatbanor, ibland efter att ha varit och vänt på uppsamlingsplatsen i Köpenhamn vid hyrestidens utgång. Läs t.ex boken om MGJ (Stenvalls).
Det är spännande om vagnarna fick behålla sina nummer på privatbanorna när så var möjligt. Dessa dokument som Ola hittat har bl.a Stig Lundin och Roland Hansson letat efter i cirka 50 år. Roland skrev i sitt sista mail till mig att han trodde ”det fanns i III Distriktets arkiv” och han tycks ha haft rätt.
Gratulerar Ola till en av årets största forskningsupptäckter.
Ulf Diehl


Hela tråden: