Godstågsnumrering MHJ. 7401"Z"? (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Friday, July 12, 2019, 21:15 (1721 dagar sedan)

... är ett lätt förvirrat kapitel. Ända t o m 1935 års tjänstetidtabell numrerades tågen som blandade tåg (nr 15 och 16). Tydligtvis fick de beteckningen "lokalgodståg" 1936 när MHJ fick såväl rälsbuss som lokomotor. Enligt de sista privata tjänstetidtabellerna betecknades de som lokalgodståg 15 och 16, och det stod uttryckligen att de skulle framföras av lokomotor – vilket jag antar i verkligheten var beroende av trafikmängden. Tidsåtgång c:a 2 tim 45 minuter i vardera riktningen.

Sedan blev det förstatligande och beredskapsår.
1943 var godstågen numrerade 7401 och 7402.

1950 hade de fått nya nummer; 4201 och 4202. Fortfarande ungefär samma tidsåtgång.

1958 avslutades persontrafiken och smalspåret till Ödeshög breddades.
Året därpå var godståget återigen numrerat 7401 och 7402; nu dock med tillägget "Z".
Vad stod detta för? Lokomotor? Bevisligen användes ju ånglok en bra bit in på 1960-talet för trafiken.

Det var 1962 som gamla hästholmenbanan blev vut-bana.

Här har jag ett stort glapp i mitt kunnande, ända fram till 1981, då dessa turer benämndes 70825 och 70826, med en väldigt rund angivelse Mjölby - Ödeshög M,O,F 0730 - 1030, och i andra riktningen 1100 - 1400 (?).
Om jag har förstått de beskrivningar som andra, "som var där", givit, så var väl turerna väldigt ungefärliga och kördes när det behövdes och passade in i andra arbetsuppgifter.

1983 lades ju trafiken Väderstad - Ödeshög ner, och sista tåget gick 1990. Om jag också förstått det rätt var det på slutet enbart transporter till Väderstadverken.
Hade alla de transporterna varit rälsbundna i dag så hade nog banan t o m varit lönsam!


Hela tråden: