Bispåret Skänninge-Väderstad. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Thursday, July 18, 2019, 10:48 (1716 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Frågan är om inte grannen till MHJ var bland de första, kanske till och med först. Redan på MÖJ-tiden trafikerades delen från Skänninge mot Väderstad så långt spåret räckte bara under betkampanjen och när SJ tog över 1950 hade linjedelen krympt till Skänninge - Bjälbo. När sockerbruket i Linköping lades ned efter 1955 års kampanj var det slut för bettågen på Östgötasmalspåret och Sockerbrukets sadeltanklok återlämnades till NBJ inför hundraårsjubileet av Nora - Ervalla.

Det beror på vad term vi väljer. Vutbaneformen kom ju till 1962, medan Skänninge-Vallsberg slutrevs 1956 (V. var formellt namn på spannmålsmagasinet vid spårets slut). Under TÖJ godsbanetid hade spåret trafikerats som BISPÅR: D v s "enligt särskild instruktion", enligt tidens terminologi (Växlingsinstruktionen var/är en allmän instruktion). Bispårsinstruktionen var fastställd av "Väg och Vatten" och stod i TÖJ linjebok. Man undviker noga termen "tåg" och
använder i stället "drivfordon" (Detta begrepp skulle så återkomma 2009).

Jag vet inte om SJ skrev någon ny bispårsinstruktion eller övergick till "växlingsdrift". I vart fall sedan spåret avkortats till Bjälbo.

Det verkar som man tog över TÖJ:s instruktion rakt av. För denna finns även i 38 ts linjebok gällandes från den 15 juni 1951. Sth Skänninge-Bjälbo 30 km/tim och Bjälbo-Väderstad 20 km/tim. Vallsberg kallas Väderstad av både TÖJ och SJ.
Enligt både TÖJ och SJ var spåret endast öppet för trafik unde oktober-november för bettrafikens skull. Trafik övrig tid efter tillstånd av Trafikinspektören.
Enligt instruktionen skall samtliga fordonsrörelser på sträckan utföras som växlingsrörelse. Man lyckas ändå blanda in begreppet vagnuttagning en gång men då syftar man nog på att man ställer ut vagnar på linjen för lastning.
Det finns en artikel om en av de sista transporterna innan nedläggningen i en nedlagd lokaltidning, Östgötabladet möjligtvis. Finns med som faksimilartikel i en historiebok över Skänninge som finns att köpa på Skänninge museum.

En allmän fråga finns om trafiken bortom B., som SJ 100-årsskrift anger nedlagd 1952. Nedläggningsutredningen för Bränninge-Skänninge nämner dock att spåret här var utslitet vid förstatligandet och att 1950 och 1951 års betfrakter här genomfördes genom "särskilda åtgärder". Var detta bilfrakt?


Hela tråden: