Treaxligt i Braås juli 1964 (Fordon: vagnar)

av Anders Jansson, Sunday, July 28, 2019, 12:29 (1733 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Hjulbasen på de flesta av dessa vagnar var osymmetrisk (2,8 + 2,7 m. De ursprungliga vagnarna hade hjulbasen 2,8 m.

Jag har haft mina misstänkar i den riktningen men inte funnit några belägg för att så var fallet. Det förefaller tvivelsutan ha varit det enklaste sättet att lösa ombyggnaden.

Om vi utgår ifrån att så var fallet bör ett 10 cm långt stycke på mitten av långbalken ha skurits bort vid delning av en gammal vbagn i två halvor. Dessa båda halvor blev därmed vardera 2,7 meter långa. Vid sammanbyggnad av en hel och en delad vagn erhölls då en treaxlig vagn med 2,8+2,7=5,5 m hjulbas och 8,2 m längd. De ombyggda vagnarna var dock bara 8,0 meter långa vilket talar för att buffertbalkar plus 10 cm av långbalkarna skurits bort och ersatts med nya kraftigare buffertbalkar. Troligen i kombination med diverse andra förstärkningar.


Hela tråden: