Brandriskbedömningar (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Monday, August 05, 2019, 06:23 (1720 dagar sedan) @ Micke Carlsson

...Ett släpande bromsblock kan ge nog så många gnistor som ett ånglok kan. Kanske man borde ställa in all tågtrafik när SMHI proklamerar 5E? Om det är 5E som är det enda man tar beslut utifrån?

I fjol sommar ställde FAS/ TJF in all trafik nåt (?) dygn p g a detta. Ja, inte i första hand bromsblocken då kanske, men den allmäna risken att nåt skulle bli stående "ute i skogen" -efter nån solkurva på nåt närliggande normalspår som "väckarklocka" vill jag minnas- medförde detta drastiska beslut, på "rekommendation" av nån myndighet (Räddningstjänsten?). Man hade dessutom ingen ånglokstrafik att bekymra sig om, här var det rälsbuss- och lokomotortåg det handlade om. Såvitt jag känner till ägde inget motsvarande rum på nån annan museibana (ja, ånglokstrafik då, såklart), men kanske bedömdes smalspåret som "extra lång och otillgänglig"?

/ L G


Hela tråden: