Ks (Bana)

av Hugo K, Monday, August 05, 2019, 17:03 (1698 dagar sedan) @ mamma Ulla

Så vitt jag vet så är det en mellansignal för normalspårståg eller två för smalspårståg som måste passeras innan det finns risk att hamna på fel spårvidd, ungefär 4 km efter att man passerat respektive infartssignal för driftplatsen.


Nu pratar jag om den innersta infartsignalen till dp Vk strax innan Lasarettsbron. Palle i Vika;-)


Innersta? Tja, det är förstås bara sådär en 25 år sen som det där med yttre och inre infsi försvann ;-)

”Gamla” (inre?) infartssignalen är måhända ett mer exakt uttryckssätt bland oss signalbenämningstalibaner :-P


Ulla passar på att förvirra med en ovidkommande fråga. Jag kan inte för mitt liv minnas hur det var gjort i Karlstadt på den tiden det var treskensspår där. Ställverket var och är ett geografiskt av typ 65, så man kan inte bolla med alltför mycket egna idéer.

Om man t.ex. åkte österut över Pråmkanalen så var det ju en skiljeväxel där. Rakt fram normalspår, åt vänster smalspår. Då gällde det att hålla tungan rätt i mun, men hur visades det på signalbilderna?

Nu gissar jag bara så det jag skriver kan ju helt sakna verklighetsförankring, men kan skiljeväxeln konstruerats som en "vanlig" spårväxel? Hade du en signal framför växeln och signalen visade en grön låg växeln i rakläge och det var fritt fram för normalspårstågen. Låg växeln däremot åt vänster visade signalen två gröna och smalspårstågen kunde köra.


Hela tråden: