Brandriskbedömningar (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Henrik B. Backer, Tuesday, August 06, 2019, 15:40 (1722 dagar sedan) @ Bobo L

[image]

Mange gode betraktninger i denne tråden. Fare for brann må man bestandig ta på alvor. Krøderbanen i Norge er "min" museumsbane og der har vi i sommer kjørt brannvisitasjon etter alle tog trukket av damplokomotiv. Banen kjører gjennom områder med tørr skogbunn og dette med brann må vi ta på alvor. Blant våre aktive har vi også en som er lokal brannmann. Fra ham får vi gode råd om hva slags brannberedskap vi bør følge.

Brannvisitasjonen skjer med en Robel motortralle med pumpe, slanger og 2 tonn med vann som kjører 3-5 minutter etter togene. I tillegg har vi stående en tankvogn med 25 tonn med vann utstyrt med pumpe og slanger i beredskap. Vår erfaring er at brannberedskap er viktig. Vi har gjennom årene antent noen ganger, men har greid å slukke selv før det har utviklet seg. Vår brannberedskap går også ut på avlaste damplokomotivet med benytte dieselskyvelok, eller i verste fall kun benytte dieseltrekkraft når det er tørt.


Beste sommerhilsen Henrik B


[image]

[image]


Hela tråden: