Ks. Kö (Bana)

av Leif B, Tuesday, August 06, 2019, 19:06 (1719 dagar sedan) @ David Sohlberg

Så vitt jag vet så är det en mellansignal för normalspårståg eller två för smalspårståg som måste passeras innan det finns risk att hamna på fel spårvidd, ungefär 4 km efter att man passerat respektive infartssignal för driftplatsen.


Nu pratar jag om den innersta infartsignalen till dp Vk strax innan Lasarettsbron. Palle i Vika;-)


Innersta? Tja, det är förstås bara sådär en 25 år sen som det där med yttre och inre infsi försvann ;-)

”Gamla” (inre?) infartssignalen är måhända ett mer exakt uttryckssätt bland oss signalbenämningstalibaner :-P


Ulla passar på att förvirra med en ovidkommande fråga. Jag kan inte för mitt liv minnas hur det var gjort i Karlstadt på den tiden det var treskensspår där. Ställverket var och är ett geografiskt av typ 65, så man kan inte bolla med alltför mycket egna idéer.

Om man t.ex. åkte österut över Pråmkanalen så var det ju en skiljeväxel där. Rakt fram normalspår, åt vänster smalspår. Då gällde det att hålla tungan rätt i mun, men hur visades det på signalbilderna?


Det här kanske kan ge något?


Ännu mer här:
https://www.ekeving.se/p/ks/Sjotullen.html


Det där var exakt den jag länkade.

Slarvigt av mig! Så kan det gå när man försöker läsa i mobilen och skriva ett inlägg ...

Jag tyckte nämligen du länkade till sidan om efterfrågade Karlstad Östra. Där finns ett utsnitt som visar skiljeväxeln mellan spårvidderna men jag hittade inget om signaleringen vid infart från Karlstad C.

Längst ned står dock om hur det vara 1930 i stycket "Vevapparat ersatte de gamla ställverken", då fanns en infartssignal för vardera spårvidden placerade på samma stolpe.

Däremot hittar jag inget om hur det ser ut i nuvarande Ställverk 65.


Hela tråden: