MÖJ CF 999, f.d. VSBJ BC 212 (Fordon: vagnar)

av Christer Brimalm, Wednesday, August 07, 2019, 11:47 (1721 dagar sedan)

Vi håller på med renovering av denna vagn ("Amerikavagnen") i Vadstena.
Några frågor har dykt upp i samband med det.

Vagnen var ursprungligen en ren sittvagn. Den såldes tidigt till FWÖJ som året därpå (1919)uppgick i MÖJ. 1937 togs andraklassutrymmet bort och byggdes om till resgodsutrymme med två stora skjutdörrar.

Tanken är att vagnen ska återställas till det skick den hade efter denna ombyggnad.

Vagnen har ju varit glassbar i USA.Vi använde i början vagnen som cafévagn sedan den kommit tillbaka till Sverige, men borden, som sattes in under USA-tiden är nu borttagna. Sofforna är klädda med röd galon sedan den tiden. Under galonen finns tygklädd stoppning i okänt skick. Underst de gamla träsofforna.

Frågan är nu - när kan vagnen ha fått stoppade säten i tredjeklassdelen? Ska vi återställa den med stoppade säten eller med rena träbänkar för att det ska bli rätt för 1930-40-50-talet? (Det kan hända att vi behåller galonen ett tag till men vi bör veta vad vi ska ha för mål på sikt.)

Golvet är idag ett parkettgolv inlagt under tiden i Amerika. Vi funderar på att lägga linoleummatta på golvet. Enligt SJ:s vagnlära från 1912 var detta den vanliga golvbeläggningen då på SJ-vagnar. I 1 och 2 klass lade man filt under linoleummattan, men i 3 klass lades den direkt på golvplankorna (i den mån man inte hade bara brädgolv). Sedan lade man gångmattor på linoleumgolvet.

Jag är tacksam för synpunkter och råd.


Hela tråden: