TJF 40 år (Järnväg allmänt)

av Hugo K, Thursday, August 08, 2019, 10:22 (1715 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag blir mer och mer benägen att hålla med PALLE att det är bedrövligt att använda Lokomotorer till tågen. Hela föreningen är ju från början uppbyggd på Lok och vagnar.Naturligtvis är det annat folk som idag sköter TJF men nog vore ett Ånglok i form vara en tillgång. Jag är så gammal så för mej (79år) är allt från min barndom förknippat med Ånglok . Jag vet att alla gamla som ser ett Ånglok i drift blir glada. En Z4p väcker inga känslor ock minnen från förr. Att PALLE kopplat bort sej från föreningen förstår. Det är inte roligt när allt man varit med om att bygga upp raseras av de yngres ointresse Hälsar Gubben i Åtvidaberg.

Det handlar nog inte om ett ointresse utan istället om att man får prioritera. Man hade ju kunnat lägga alla föreningens ekonomiska resuerser och personaltimmar på att renovera ångloken till toppskick. Problemet då är att man inte hade fått lika mycket tid till att umderhålla spår och rälsbussar (som har blivit det som den ordinarie trafiken idag bygger på). Det kan ju i sin tur leda till att spåret blir ofarbart och den trafik som genererar mest pengar ställs in.

Dessutom, hade det inte funnits ett intresse för ånglok så skulle väl TJF inte lägga pengar och tid på att renovera "ölandsloket"? Att dementera allt jobb våra föreningsmedlemmar lägger ner på det loket bara för att vi i dagsläget inte har ett kördugligt ånglok anser jag vara lite dålig stil, speciellt från folk som vet hur mycket jobb man måste lägga ner på ett ånglok för att få det driftdugligt! -81 provkörde TJF NVHJ 22 för första gången i egen regi och med tanke på att föreningen bildades 1979 så tog det ju minst två år att få det kördugligt. Då behövde man j udessutom inte heller lägga resurser på att underhålla 65 kilometer smalspår med stationshus, signalanläggningar och liknande. Dessutom skötte ju SJ fortfarande rälsbusstrafiken.

Det är ju bara att konstatera att TJF har gjort en lång resa från att vara en utfärdsförening till att vara en 7 mil lång museijärnväg. Sedan är det synd att den resan ska dementeras av f.d. föreningsmedlemmar bara för att det inte var "som förr".

Låst
1154 visningar

Hela tråden: