MÖJ CF 999, f.d. VSBJ BC 212 - ytterligare ngt (Fordon: vagnar)

av Stefan Olsson, Thursday, August 08, 2019, 13:16 (1716 dagar sedan) @ Christer Brimalm

En del banor började rätt tidigt med stoppade säten vid mer genomgripande revisioner/ombyggnader, har för mej att tex Kalmarbanorna gjorde så. SJ satte ju också som sagt in stoppade möbler.

Två jämförelser som kanske kan vara intressanta är några DONJ-vagnar, men även 340 i Västervik.
Om vi börjar med DONJ så byggde man ju efter kopet år 1937 av de båda vagnarna från NHJ, om dessa rejält, kanske på ett sätt som delvis påminner om 999. Man ville inte släpa runt mer vagnar än nödvändigt för den lilla persontrafik man vid tiden hade och därför blev dessa båda vagnar BCFo ist för BCo som vid köpet. Man gav dem högvälvda tak och möjligen tillkom nu även toaletterna mitt i vagnarna. Invändigt i övrigt blev de starkt moderniserade utifrån denna tid: fernissad masonite under fönstren och d:o björkplywood mellan fönstren. Skarvarna emellan täcktes av rostfria bandjärn och alla övriga beslag blev kromade/förnicklade. Elektrisk belysning infördes och sist men inte minst kläddes bänkarna i 3:e klass. Stoppning med både tagel och filt och över detta ett icke-plyschtyg (moquette?).

Inspirationen till detta har jag för mej man fick från NKlJs ombyggnader, men man hade även inrett BC 215 på detta sätt tidigare, även om den hade längbänkar iställer för soffor.

340 då: Ja den hade in på SJ-tiden klädda träbänkar, oklart om det gjorts redan på ÖJ-tiden eller ej. Kanske var det de små banornas sätt att vara med i tiden och konkurrensen från bussarna, som väl rätt tidigt hade mjuka säten...

Ber om ursäkt för språket i inlägget, men sitter fn och plöjer styrelseprotokoll från 1800-talet och dom gör det verkligen inte lätt för sig i skrivandet...


Hela tråden: