Söndags- och sportbiljetter: syfte? (Järnväg allmänt)

av Leif B @, torsdag, augusti 08, 2019, 22:01 (125 dagar sedan) @ Sune Nylén

fanns ju också på söndagarna. Från Gbg vill jag minnas de gällde till Åsa, Hindås, Floda, Sjövik, Hede Olof - hållplats innan Nygård - och Kungälvs Ytterby.
Du kunde exempelvis åka till Landvetter och gå över Härskogen till Aspedalen och ta tåget hem därifrån. Till Hindås gick det varje söndag sporttåg direkt. Hindås var ju då en stor sportort med rikligt med snö på vintern och med hoppbacke.:-)

Söndags- och sportbiljetter gav en viss rabatt, t ex tur o retur samma dag för samma pris som en enkel biljett. Syftet ur järnvägens synvinkel, var naturligtvis det samma som för nedsatta priser i andra sammanhang, merförsäljning till reducerat pris kan vara bättre än ingen försäljning alls. D v s att få folk att göra en resa som de inte hade gjort annars och på så vis få in lite pengar i st f inga. Skulle man däremot generellt sänkt priset på alla biljetter så skulle man ju fått lägre intäkter på den vanliga vardagstrafiken, t ex jobbresor som folk var tvungna att göra ändå.

Sportbiljetter kunde också innebära att man fick åka till en station på en bana och sedan göra återresan från en station på en annan bana, men ändå betala bara för tur och retur i st f för för två enkla. Järnvägen gav ofta ut kartor med vandringsleder och skidspår mellan olika lämpliga stationer. Ibland var biljetterna ett samarbete mellan flera trafikbolag, t ex fanns det sportbiljetter med Roslagsbanan Uppsala Östra - Bärby, och återresa från Sunnersta med Spårvägs AB Upsala Graneberg. Mellan Bärby och Sunnersta skulle man gå/åka skidor.

Sune och Kurt om sportbiljetter på gamla Postvagnen.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum